ANNONS

Rickard Lyko: "Många e-handlare har för hård marginalpress"

"Rätt pris men inte nödvändigtvis bäst pris".

ANNONS

Lyko har gång på gång positionerat sig som en vinnare i pandemin. Gång på gång har bolaget presenterat starka siffror och dagens Q2-rapport blev inget undantag. Tvärtom visade skönhetsaktören upp starka ökningar i både tillväxt och lönsamhet.

LÄS ÄVEN: Lyko ökar med 20 procent - krossar en halv miljard i Q2

Vi är nöjda med det. Q2 förra året ökade vi med 99 procent så vi visste att det skulle bli tuffa siffror att möta. Det som framför allt är roligt att se är att vi lyckas få igenom resultatet trots de insatser vi gjort för att öka tillväxten, säger Rickard Lyko till Ehandel.

Vad har varit den viktigaste faktorn för att öka lönsamheten?

Vi har byggt en modell som är tänkt att successivt ge oss bättre lönsamhet över tid. Det är drivet av skalfördelar, säger Rickard Lyko och tar upp både produkt- och logistiksidan som exempel på områden där ökade volymer har gett effekt.

Vill ha lönsamma butiker

Traditionellt har e-handeln pekats ut som en industri där många företag i och för sig har haft en stark tillväxt, men där lönsamheten släpat efter.

Vi frågar Rickard Lyko om han tror att Lykos situation är representativ för branschen som helhet, det vill säga att många har behövt komma upp i volym för att bli lönsamma.

Vill man vara en bra e-handlare krävs det att man har kompetens på många områden. Jag tycker att många e-handlare har en för hård marginalpress. Man driver tillväxt genom att hålla låga priser.

Vi har sagt att vi ska ha rätt pris men inte nödvändigtvis bäst pris. Det är en viktig nyckel. Det gäller att hålla på marginalerna.

I pandemin har många äldre konsumenter hittat till Lyko och företaget pekar dessutom ut den gruppen som den som är mest nöjd med företagets service. Rickard Lyko ser utvecklingen som en permanent förflyttning mot e-handeln men tror fortsatt på att “bygga starka positioner” både online och i den fysiska handeln.

Kan vi ha lönsamma butiker så vill vi ha butiker. Nu har vi till exempel öppnat en flagship store på Karl Johan i Oslo och det ser vi är en plats som kommer att vara relevant under lång tid framöver.

"Flagship store låter mossigt"

För Lykos del är det viktigt att butikerna ska finnas där flödena finns, men om de hamnar i köpcentrum eller på paradgator, som i fallet med den nya Oslo-butiken, spelar mindre roll. Rickard Lyko lyfter dock fram centrala lägen som fördelaktiga när det handlar om flagship stores.

Vi tycker egentligen att flagship store låter mossigt men det vi menar är en butik där vi till exempel ska satsa mer på lanseringar och event. Den ska vara utformad för att ha ett mer rörligt sortiment.

Under det senaste kvartalet stod e-handeln för 89 procent av försäljningen. De fysiska butikerna omsatte totalt 56,3 miljoner. Men Rickard Lyko ser dem som en fortsatt viktig tillgång, inte minst för att bygga varumärken och introducera nyheter.

På längre sikt ser vi att försäljningen kommer att flyttas ännu mer online men allt kommer inte att flytta dit. Så det finns fortfarande utrymme för butiker, avslutar han.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se