Det var en positiv men väntad nyhet som regeringen kom med tidigare i veckan. Precis som tidigare aviserats blir den 15 juli datumet då regeln om ett maxtak för hur många som får vara i en butik samtidigt tas bort.
Positiva nyheter för några av landets största butikskedjor, som tillbringat pandemin med att begränsa hur många som får komma in i lokalen. Men bara för att gränsen försvinner kommer inte alla pandemirutiner att försvinna, åtminstone inte över en natt. Det visar en snabb kartläggning som Ehandel har gjort.
Även om maxtaket för antal besökare försvinner kommer vi att fortsätta med våra rutiner för att säkerställa att vi kan hålla avstånd till varandra, säger Arvid Stigland, presskontakt på Ikea Sverige, till Ehandel.
Fortsätter med skyltar och utrop
Han berättar att Ikea under året infört en rad rutiner för att säkerställa att besökarna i varuhusen ska hålla avstånd till varandra.
Till exempel har vi begränsat antalet besökare i varuhusen vid de tillfällen då vi har ett högre besökstryck. Vi använder oss också av automatiska räknare för att föra statistik över besöksflödet under dagen. Runtom i varuhuset finns också tydliga avståndsmarkeringar, skyltar och utrop i radion som uppmanar besökarna till att hålla avstånd men också plexiglas som skyddar våra medarbetare och besökare.
Liknande besked får vi från H&M och Lindex.
Säkerheten för våra kunder och anställda är vår högsta prioritet och vi fortsätter att följa myndigheternas rekommendationer noga, som vi har gjort under hela pandemin. Vi kommer att fortsätta med flera befintliga åtgärder i våra butiker för att bland annat minska köbildning och trängsel. Utöver det har vi även kommunikation som uppmanar våra kunder att hålla avstånd som kommer att fortsätta spelas för besökare, säger Laura Mendez Blanco, presschef för H&M i Sverige.
Vi kommer fortsätta att upplysa våra kunder om att man ska hålla avstånd för att motverka trängsel och vi kommer behålla våra avståndsmarkeringar och utrop i högtalarsystemet, säger Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex.
Kristina Hermansson berättar att man från Lindex håll har märkt av att fler rör sig ute i handeln “på ett annat sätt än tidigare”.
"Tydlig skillnad" i de större varuhusen
Och det upplevs förstås som positivt att kunna öppna lokalerna för fler kunder.
Vi är självklart glada över att kunna välkomna fler kunder tillbaka till våra varuhus. Vår högsta prioritet kommer fortsätta att vara att skapa en så trygg miljö som möjligt i våra varuhus – för såväl medarbetare som kunder och besökare, säger Arvid Stigland.
Hur har mängden besökare påverkats av de lättade restriktionerna generellt?
Antal besökare varierar mellan varuhus, veckodag och tid på dagen. Innan införandet av maxtaket kunde våra största varuhus ha flera tusen gäster samtidigt, medan de mindre inte fullt så många. Om du tar våra stora varuhus har det varit en tydlig skillnad. För de mindre inte alls samma skillnad, säger Arvid Stigland, och avslutar:
Vi har gjort allt vi kan för att skapa en så trygg plats som möjligt för våra kunder och medarbetare i varuhusen. Generellt sett har vi inte sett någon trängsel i våra varuhus. Dels är våra varuhus stora, dels har besökstalen gått ned något, samtidigt som e-handeln ökat, vilket är helt naturligt med tanke på läget.
LÄS ÄVEN: Jubel hos Gekås efter slopade maxtaket - "har börjat få problem"