ANNONS

Hemlighetsfulla modehandlaren som krossade 86 miljarder kronor

Släpper 2000 nya produkter varje dag.

ANNONS

E-handelsföretaget och modehandlaren Shein grundades 2008 i Kina, och utmärker sig för sina låga priser. Nätbutiken har lockat till sig kunder från hela världen, och den svenska marknaden är inget undantag.

Företaget har riktat in sig på målgruppen från 15 till 24 år och affärsmodellen är enkel: utbudet ska vara enormt och följa snabba trender samtidigt som priserna ska vara löjligt låga. Klarna finns integrerat och priserna börjar på under tio kronor.

Bara under förra året släppte Shein fler än 150 000 nya plagg och under en månad, i mars 2021, släppte företaget minst 2000 nya produkter varje dag. Det skriver SvD.

För att ta fram ett nytt plagg, från idé till slutprodukt tar mindre än tre dagar för Shein. Men hur prickar man rätt hela tiden? Hur vet man vad som är morgondagens trend?

Hos Shein är det inte designers som sitter och planerar vad som ska produceras, utan företaget använder sig av användardata och AI. Man delar insamlad information med sina leverantörer som till exempel får en ping när ett mönster blir populärt och då kopierar man mönstret direkt och börjar ta fram material. Något som flera gånger lett till anklagelser för plagiat, enligt SvD.

På det sättet kan de förutsäga vilken som blir nästa populära vara och vad som kommer att bli efterfrågat, säger Jialu Shan, forskare vid handelshögskolan IMD i Schweiz, till tidningen.

Företagets affärsmodell har sedan starten visat sig vara mycket framgångsrik, då bolagets omsättning ska ha ökat med hundra procent åtta år i rad. Och enligt lokala medier i Kina gjorde Shein en vinst på motsvarande tio miljarder dollar, alltså runt 86 miljarder kronor, under 2020.

Men trots att bolaget finns i 220 länder, är den kinesiska hemmamarknaden inte aktuell. Varför det är så är inte avslöjat, och det finns även en hel del andra saker som bolaget inte heller vill berätta. Att fjolårets omsättning har kommit ut är något som inte händer ofta. Den ekonomiska biten har nämligen alltid varit något bolaget valt att inte kommentera eller dela med sig av - likaså hur ledningsstrukturen är uppbyggd eller vilka fabriker man använder.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se