Modevarumärket Adoore grundades 2018 av influencern och stylisten Petra Tungården. Företagets klänningar, som blivit varumärkets signum, hyllas dagligen av både stora och små profiler på sociala medier och sortimentet säljs slut så fort ny påfyllningen kommer. Det rapporterar Influens.se.
LÄS ÄVEN: De gör influencers till retailers – ”en övermäktig uppgift”
Nu är företagets siffror för 2020 ute, och av dem att döma hade Adoore minst sagt ett bra år. Omsättningen ökade med över 240 procent till 14 miljoner kronor, trots att verksamhetsåret endast bestod av nio månader.
Anledningen till att räkenskapsåret är kortare i år är "för att följa moderbolaget Petra Tungården AB:s räkenskapsår", skriver man i rapporten. För från och med 2020 är Adoore, eller Endoore AB som det formellt heter, ett helägt dotterbolag till Petra Tungården AB.
Rörelseresultatet (EBIT) krossade dock alla förväntningar och flög med över 630 procent, till drygt 5 miljoner kronor.
Företaget har haft ett par framgångsrika år där en växande kundstock i stor utsträckning påverkar försäljningen. Försäljningen sker nu även i större utsträckning till företag och inte enbart privatpersoner, skriver det Stockholmsbaserade företaget i årsredovisningen.
E-handelsföretaget levererar sina klänningar till alla världens hörn, men finns även hos flertalet återförsäljare i Sverige, Norge och Danmark.