Modebranschen har på många håll haft det kämpigt i pandemin. Butiker har hållits stängda och efterfrågan på kläder till kontoret eller till diverse festligheter har varit begränsad. Men det finns exempel på modeföretag som klarat sig bra det senaste året.
Ett av dem är Chiquelle, som stängde sitt senaste verksamhetsår den 30 juni.
Vi hade en tillväxt på 40 procent under pandemin - juli 2020 till och med juni 2021 - och vi stängde just med en omsättning på 72 miljoner kronor, vilket vi är väldigt glada och extremt stolta över, skriver vd:n Pouya Boland i ett mejl till redaktionen.
"Visar vår sanna potential"
Chiquelles ökning det senaste året innebär att företaget tog ett kliv uppåt från de drygt 52 miljoner som uppnåddes året innan. Inom ett par månaders tid räknar Pouya Boland med att företaget ska ha uppnått en rullande årsomsättning på 100 miljoner.
Att Chiquelle når 72 miljoner kronor utan investerare, back-ups eller externt kapital och fortfarande är till hundra procent privatägt av grundarna visar vår sanna potential för framtiden.
Nu öppnar dock modehandlaren för att ta in kapital. Planen är att växa organiskt till 100 miljoner under det kommande året och sedan att eventuellt ta in kapital på vägen till 150 miljoner. Pouya Bolands förhoppning är att bolaget ska värderas till en halv miljard i samband med att omsättningen når 150 miljoner.
De senaste åren har Chiquelle bland annat flyttat lagret till Nederländerna och kontoret in till centrala Stockholm, samtidigt som man gjort omfattande investeringar i infrastruktur och teknik.
Och det här är tiden och det här är året som vi kommer att trycka ännu hårdare på gaspedalen, avslutar Pouya Boland.