Den 28 oktober 2020 slog Amazon upp portarna till Amazon.se, en helsvensk sajt riktad till svenska konsumenter. Den var dock inte riktigt färdigbakad och e-handelsjätten har sedan dess jobbat med att förbättra köpupplevelsen på flera områden.
LÄS ÄVEN: Amazon är här – svenska sajten lanserad
Nu meddelar Amazon att man gjort en stor uppgradering av den svenska sajten. Den har nämligen fått ett nytt språk. Detta är inget ovanligt då Amazons lokala sajter på olika marknader ofta har flera språk att välja mellan eftersom att befolkningen inte alltid talar samma språk.
I Sverige har man först och främst valt att utöka med engelska, för att fånga upp en större målgrupp som kan vara intresserade av den svenska sidan. När man väljer engelska som språk så ska det genomsyra hela köpupplevelsen.
Produktinformation för miljontals produkter kommer att vara på engelska, precis som navigationen på sidan och andra sektioner som ”Konto & listor”. Engelsktalande kunder kommer även att få relevant information som orderbekräftelser och leveransinformation på sitt hemspråk. Kundtjänst via såväl e-post som över telefon kommer också att vara på engelska, skriver Amazon.
Det ska gå att byta språk på sajten och i företagets app. Utrullningen av det engelska språket sker just nu och kommer att bli tillgängligt för alla användare.
Vi är glada över att kunna göra Amazon.se mer tillgänglig för våra engelsktalande kunder. Vi har märkt att det här är något som efterfrågats av många och vi arbetar kontinuerligt för att förbättra kundupplevelsen, säger Gulfem Toygar, Country Manager på Amazon i Sverige.