ANNONS

Uppsving för färdiga matkassar - Linas Matkasse slog 486 miljoner

Walker Kinman är VD på LMK Group.

700 000 beställningar.

ANNONS

Under 2020 kom Linas Matkasse, eller Carolinas Matkasse som bolaget egentligen heter, upp i en nettoomsättning på 486,3 miljoner kronor. Det innebär ett lyft på 15 procent från året innan, då samma post slutade på 422,5 miljoner kronor. Under samma period förbättrades rörelsemarginalen från 3 till 9 procent.

Det framgår i företagets nya årsredovisning, som nu har landat hos Bolagsverket. Utöver de positiva siffrorna delger Linas Matkasse att deras tjänst - som i flera år har fått ge vika för framfarten hos de aktörer som erbjudit självplock - verkar vara på ny frammarsch. Allt fler verkar alltså efterfråga matkassar som innehåller en färdig veckomeny.

Under 2020 har bolaget haft en stark tillväxt med över 700 000 levererade beställningar, skriver bolaget, och fortsätter:

Detta har möjliggjorts genom innovativ teknologi, användarvänlig hemsida, stark logistikkedja och effektiva processer.

Under 2020 ska Linas Matkasse ha fokuserat på bland annat investeringar i sälj och marknadsföring. Man breddade också erbjudandet med leverans varje vecka istället för varannan vecka som tidigare. Dessutom lät man kunderna välja mellan 40 tillgängliga rätter och gjorde dem därmed mer delaktiga i att bestämma sin meny. Pandemin gjorde också sitt till för att utöka antalet kunder.

Linas Matkasse är en del av LMK Group, som är verksamt i Sverige, Norge och Danmark. Koncernens totala omsättning kom förra året upp i drygt 1,2 miljarder kronor, efter en försäljningsökning på cirka 12 procent. Tidigare i år noterades bolaget på Stockholmsbörsen.

LÄS ÄVEN: De blir nästa e-handlare till börsen - värderas till 760 miljoner

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se