ANNONS

H&M ökar och vänder till vinst - "vår återhämtning är stark"

Helena Helmersson, vd på H&M.

"Krisen har gjort oss till ett ännu starkare bolag".

ANNONS

H&M hör till de företag som drabbats av pandemin, med butiker som fick hållas stängda över hela världen. Som mest var 1800 butiker - 36 procent av det totala butiksbeståndet - stängt samtidigt. Men nu syns en positiv trend i både restriktionerna och i modejättens försäljningssiffror.

Under det andra kvartalet ökade H&M sin omsättning med 75 procent i lokala valutor, från 28,6 miljarder till 46,5 miljarder kronor. Resultatet efter skatt uppgick till 2,7 miljarder, vilket kan jämföras med minus 4,9 miljarder samma månader förra året.

I takt med att allt fler vaccineras och att restriktioner lättar, öppnas världen gradvis upp och kunder kan återigen besöka våra butiker. Väl uppskattade kollektioner i kombination med snabba anpassningar och fortsatta förbättringar gör att vår återhämtning är stark. Trots fortsatta restriktioner, har försäljningen ökat kraftigt jämfört med föregående år. Tredje kvartalet har börjat bra och vi är nästan tillbaka på nivån jämfört med innan pandemin. Jag är stolt över alla medarbetares engagemang och handlingskraft under denna utmanande period. Krisen har gjort oss till ett ännu starkare bolag. Lärdomarna som vi dragit gör att vi kan tillvarata nya möjligheter ännu bättre och snabbare och vi ser optimistiskt på framtiden, säger Helena Helmersson, vd på H&M, i ett pressmeddelande.

H&M:s e-handel ökade med 40 procent i lokala valutor under det aktuella kvartalet.

Våra väl uppskattade kollektioner i kombination med vårt pågående förändringsarbete och att marknader gradvis öppnas upp, gör att vår återhämtning är stark. Onlineförsäljningen har fortsatt att utvecklas mycket bra även när butikerna har öppnat vilket visar att kunderna uppskattar att kunna handla i den försäljningskanal de önskar.

Enligt H&M har efterfrågan på både prisvärt och hållbart mode ökat i samband med pandemin. Något Helena Helmersson menar att företaget är väl positionerade inför.

Våra varumärken erbjuder också allt fler tjänster för en mer hållbar livsstil. I kombination med vårt arbete för att bli cirkulära och klimatpositiva ökar vi också andelen hållbara och förnybara material. Vi utvecklar den befintliga verksamheten och skapar även nya kompletterande intäktsströmmar. Tillsammans med en lönsam onlinetillväxt och fortsatt butiksoptimering kommer detta att bidra till en långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt för H&M-gruppen.

LÄS ÄVEN: H&M-kedjorna börjar hyra ut plagg: "Älskar hållbarhetsaspekten"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se