ANNONS

Ny social medie-plattform utmanar liveshoppingen: "Stort intresse"

Alexander Bouzi och Sonja Andersson

"En helt ny dimension".

ANNONS

För några veckor sedan lanserades en ny social medie-plattform, nämligen Moli Streaming. Bakom satsningen står Alexander Bouzi, Henrik Eriksson och Mattias Frånberg, som alla kommer från Spotify. Konceptet går ut på att "bjuda in" Moli-användare i sin telefon.

LÄS ÄVEN: Integrerar sociala medier i heta trenden: ”Gör passiva följare till aktiva kunder"

Mer exakt handlar det om att man kan livesända sin mobilskärm, samtidigt som man kan interagera med dem som tittar på sändningen. Den som sänder kan prata och de som tittar kan svara genom att skriva i en livechatt.

Det som händer då är att personen som sänder kan berätta om det som den gör i mobilen, till exempel kan det handla om att titta i sin kamerarulle och berätta om gamla minnen eller visa hur man redigerar foton i ett bildbehandlingsprogram. Man kan också ”live-shoppa”, eller ”social-shoppa” som företaget kallar det, och streama när man e-handlar och tipsa om saker man köper.

Victoria Silvstedt, som är en ganska aktiv användare, visar ofta hur hon daytradear. Det finns väldigt många olika möjligheter vilket är sjukt intressant, har Viktor Frisk, rådgivare till Moli Streaming, sagt till Influens.se i en tidigare intervju.

Appen har tagits emot med öppna armar, både i Sverige och internationellt. Och nu kommer företaget med en stor nyhet - Moli Streaming har nämligen signat sitt första event.

Efter lanseringen av Moli Streaming har vi noterat en tydlig trend, att många användare uppskattar att komma ännu närmare sina favoritvarumärken genom interaktiv "social shopping", säger vd:n Alexander Bouzi, i ett pressmeddelande.

Bolaget har inlett ett samarbete med Scandinavian International Fashion Week, också kallat för SIF. Via Moli kommer att SIF kunna bjuda in tittare från världens alla hörn till sitt årliga modeevent, som kommer att utspela sig i Stadshuset i Stockholm den 14 och 15 maj nästa år.

Vi har sett ett stort intresse för våra modeevents som samlar kreatörer, designers, inköpare och modeller från hela världen. Men under pandemin har efterfrågan på digitalt deltagande ökat bland våra partners. För att möta deras behov på ett enkelt och innovativt sätt bestämde vi oss för att sända eventet direkt i mobilen. Via Moli Streaming kommer deltagarna att både se showerna och konsumera modet, vilket möjliggör ett ”close to purchase”-koncept, säger Sonja Andersson, grundare och vd för SIF.

När vi pratar med Alexander Bouzi säger han att alla detaljer är fortfarande under process och inte satta ännu. Men det som är säkert är att SIF:s modedagar kommer att sändas via Molis app, och en fördel är att man inte behöver bli medlem på plattformen för att titta på sändningen, säger han. Det enda som krävs är att man laddar ner appen, som är kostnadsfri, till sin telefon.

Möjligheterna med livestreaming och skärmdelning är oändliga. Det Moli gör är att dela mobilskärmen- och kameran på ett nytt interaktivt sätt, säger Alexander till Ehandel och tillägger:

SIF kommer att kunna visa modevisningen och presentera designen från sin Pinterest, Instagram eller egna hemsida, direkt i appen. Man kan också visa kläderna på webben direkt i skärmdelningen. Då har tittarna möjlighet att direkt se var produkterna finns att köpa.

Det låter lite som Bambusers livevideoshopping-koncept. Vad är skillnaden mellan ert och deras format?

Det är inte samma. Vårt koncept delar hela mobilskärmen och kameran. I vårt case kan vem som helst livesända event och kommunicera med tittarna i realtid via Molis app. Det som också är unikt är att man kan sända något som man filmar via mobilkameran, till exempel en show, och samtidigt varva med andra appar eller sajter som man har i telefonen och visa dem via mobilskärmen. Det blir en helt ny dimension av sändning som ger många nya möjligheter.

Sedan lanseringen har företaget ökat kraftigt i antal användare, säger Alexander Bouzi utan att nämna några exakta tal. Han understryker dock att mottagandet har varit fantastiskt och att bolaget fokuserar på att utveckla konceptet och växa.

Vi fortsätter på vår tillväxtresa och samarbetet med SIF är en av de saker vi gör för att öka tillväxten. Det här är dessutom Molis första samarbete, vilket vi tycker är jättekul. Tillsammans ska vi nå ny mark, via ny teknik. Och det här är något som vi har sett att det finns behov av, säger han och avslutar med:

Vi har fler samarbeten på gång, och en del av dem gäller även e-handlare. Så det kommer mer inom kort.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap