Lagom till EM går branschorganisationen Svenskt Sportforum ut med att man har startat upp Sportindex, med statistik över sporthandelns utveckling i Sverige. Och idag presenterar man sin första rapport, som organisationen har tagit fram tillsammans med HUI Research.
Sportindex är ett efterlängtat facit över sporthandelns utveckling som baseras på siffror från de ledande aktörerna i branschen, säger Claes Forsberg, vd på Svenskt Sportforum, i ett pressmeddelande.
Den första rapporten har analyserat försäljningssiffror från Stadium, Intersport, XXL, Team Sportia, Stadium Outlet, Löplabbet och Sneakers Point. Enligt Svenskt Sportforum motsvarar dessa aktörer "halva den svenska sporthandeln".
Vi ser en stor möjlighet att utveckla Sportindex framöver. När fler sportaktörer hoppar på tåget kommer Sportindex kunna presentera siffror på ännu finare nivå, där exempelvis utrustning bryts ner på sju underkategorier såsom alpint, cykel och outdoor. Då kommer sporthandeln ha ett bättre statistikunderlag än de flesta andra branscher, och det ger goda förutsättningar att skapa tillväxt och lönsamhet, säger Claes Forsberg.
Enligt Sportindex-rapporten för första kvartalet 2021 ökade sporthandeln med 15 procent, jämfört med samma period i fjol. Mätt på jämförbara enheter låg tillväxten för hela sporthandeln på 21,4 procent.
I jämförbara fysiska butiker var tillväxten 15,2 procent under första kvartalet, samtidigt som e-handeln uppvisade tillväxttal om 59,5 procent.
E-handeln står nu för 18 procent av den totala försäljningen i sporthandeln, vilket kan jämföras med en e-handelsandel på 10 procent år 2019.
Rapporterna kommer att publiceras kvartalsvis och kommer att innehålla statistik över sporthandelns utveckling på månadsnivå, där fysiska butikerna och e-handeln särredovisas.