År 2013 fick tandläkaren Noel Abdayem en idé - miljövänliga tandborstar av bambu. Idag finns tandborstvarumärket Humble hos 40 000 återförsäljare på 30 globala marknader, men säljs även via den egna e-handelsbutiken Thehumble.co.
Företaget räknar med att omsätta runt 170 miljoner kronor, med ett rörelseresultat före avskrivningar på 70 miljoner kronor. Nyligen värderades dock Humble till 1 miljard kronor i samband med att man gick ihop med den börsnoterade koncernen Bayn.
Men det senaste är att bolaget fortsätter att förvärva nya aktörer. Bara under juni månad har man förvärvat fyra företag, nämligen Wellibites, Ewalco, Fancystage och nu koncernen Naty som ägnar sig åt miljövänliga blöjor. Det rapporterar Breakit.
Genom förvärvet av Naty får vi in ett fantastiskt bolag med ett högpresterande och entreprenörsdrivet team. Förvärvet innebär att vi bygger vidare inom hållbarhetsvertikalen och samtidigt stärker vår strategiska position som en ledande aktör för framtidens FMCG-produkter, säger Simon Petrén, vd för Humble, i en kommentar.
Naty omsatte 278 miljoner kronor under 2020, och hade en justerad ebitda om 44 miljoner kronor. Enligt uppgift ska prislappen för blöjbolaget legat på 850 miljoner kronor.
Att ännu ett bolag, med över 26 års verksamhetshistorik, väljer att ta steget och bli en del av vår grupp är för mig det finaste kvittot som vi kan få. Vi kommer att kunna dra nyttja av bolagets stora nätverk inom attraktiva segment och ser stor potential med ytterligare förvärv framåt, vilket passar väl in i vår antagna tillväxtstrategi, fortsätter Simon Petrén.
Noel Abdayem är idag den största aktieägaren, med cirka 15 procent, och bland övriga ägare finns bland annat riskkapitalbolaget Verdane.