Epinion och iPaper har undersökt européernas shoppingbeteenden online. Här framgår det bland att svenskarna både är mer eftertänksamma inför sina köp och tycker att Amazon är tråkiga.
Endast 12 procent av svenskarna finner Amazon inspirerande, vilket är långt under det europeiska genomsnittet på 51 procent. En anmärkningsvärd siffra på många sätt, men man ska också komma ihåg att den amerikanska e-handelsjätten fortfarande befinner sig i väldigt liten skala i landet.
Dessutom är svenskarna mindre benägna att spontanshoppa. Totalt 31 procent av svenskarna köper varor spontant, vilket också är lägre än genomsnittet på 42 procent. Det är också bara 22 procent som uppger att de köper produkter baserat på reklam, vilket 34 procent av övriga européer gör.
Undersökningen The Behavior of Online Shoppers 2021 ger massor med unika insikter i vad köpare verkligen vill ha när de är i kontakt med online-säljare. Tidigare har det gjorts väldigt lite forskning om huruvida köpare anser att e-handel är inspirerande, säger Jesper Lykke Nielsen, Manager Digital Business, på Epinion, i ett pressmeddelande och fortsätter:
Utifrån denna rapport är det tydligt att det inte räcker att bara visa upp dina produkter. Som säljare måste du även kunna inspirera dina kunder. Verklig inspiration bör bygga på personligt engagemang och en personlig köpupplevelse. Genom att fokusera på dessa två punkter kan säljare skapa långsiktig kundlojalitet.
Som handlare kan det också vara spännande att veta att Google är ett viktigt verktyg för att nå de svenska konsumenternas hjärtan. Totalt 61 procent av svenskarna uppger nämligen att de använder Google för att leta efter produkter, jämfört med 47 procent av européerna i övrigt.
Studien visar att det finns ett hål i marknaden. Kunderna vill ha inspiration, men många webbutiker erbjuder inte tillräckligt mycket av den varan. Vi förutspår att efterfrågan på inspirerande innehåll bara kommer att öka. Handlare måste tänka om kring hur de kan få kontakt med de kunder som surfar förbi, genom att bygga inspirerande shoppingupplevelser. En stor andel av kunderna uppger redan att de shoppar spontant. Så föreställ dig styrkan som säljare kan uppnå, om de lyckas inspirera dessa impulsiva köpare, säger Mark Rasmussen, vd på iPaper.