ANNONS

Lagerhaus besked: Trotsar krisen - "ämnar öppna 7-8 butiker i år"

Lagerhaus vd Jerker Levin berättar om företagets butiksplaner.

"Också hög tid att se över vårt digitala ansikte".

ANNONS

En stark kundbas i Malmö och dessutom många shoppare som kommer på besök från Köpenhamn. Så motiverade Lagerhaus sin satsning när företaget i förra veckan meddelade att en ny butik var på gång på Södra Förstadsgatan i Sveriges tredje största stad.

Den nya butiken får en yta på 350 kvadratmeter och blir den fjärde Lagerhaus-butiken i Malmö. De övriga tre ligger alla i köpcentrum; Triangeln, Mobilia och Emporia. Nu berättar Lagerhaus vd Jerker Levin att satsningen är en del av ett större butiksprojekt, med flera nya öppningar och omlokaliseringar.

Trots den glädjande ökningen av e-handel så tror vi framåt på mixen av butik och e-handel. För att kunna driva en stark "Unified Commerce" så finns det en rad platser i Sverige och Norge som vi önskar etablera fler butikslägen på, allt för att vara där våra kunder rör sig både fysiskt och digitalt. Vad gäller pandemin så har vårt sortiment verkligen visat att vår kära kund uppskattar Lagerhaus både i vått och torrt, säger han till Ehandel.

Vilka lägen är intressanta när ni tittar på att öppna fysiska butiker?

Fler lägen i våra större städer men också i några mellanstora städer där vi i dag inte har någon täckning fysiskt. I Norge har vi just nu bara fyra butiker så där önskar vi växa med ett större antal butiker de närmaste åren.

Lagerhaus senast tillgängliga bokslut är för 2019. Då omsatte bolaget drygt 366,5 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på minus 17 miljoner. Jerker Levin berättar att siffrorna för 2020, som alltså ännu inte är officiella, visar på ett "stort tapp omsättningsmässigt" men samtidigt ett "avsevärt" förbättrat resultat.

Hur stor andel av försäljningen står e-handeln respektive de fysiska butikerna för?

Den procenten har böljat en hel del när vi tittar tillbaka två år. Stark ökning innan corona men så klart ännu starkare våren 2020 för att under sommaren och hösten falla tillbaka något, för att sen öka starkare under Q4 2020. De närmaste åren så är planen att e-handeln ska stå för cirka 20 procent, och med det sagt en stark etablering även på butikssidan. Såklart svårt att sia om men vid 2024 bör e-handelsandelen växa sig ännu starkare samt att vår UC-strategi under de kommande åren kommer att ha en positiv inverkan på vår digitala kontakt med våra härliga kunder.

Har ni planer på att öppna fler butiker i år? Var i så fall?

Vi ämnar öppna cirka 7-8 butiker i år samt omlokaliserar även några lägen för att förbättra vår position ytterligare. Var de kommer att dyka upp kommer vi så klart löpande att informera om. Sen är det också hög tid för oss att se över vårt digitala ansikte utåt vilket vi ser fram emot under hösten, avslutar Jerker Levin.

Lagerhaus nya butik i Malmö öppnar den 8 juli.

LÄS ÄVEN: Lagerhaus efter första dagen på Amazon.se: "En spännande kanal"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se