ANNONS

Tradera lanserar eget liveshopping-format: "Engagerande"

"En viktig del i att driva omställningen till hållbar handel".

ANNONS

Marknadsplatssajten Tradera hoppar på liveshopping-trenden med ett eget format som man döpt till Tradera Live Auctions. Det är dock inget mindre än liveshoppingföretaget Bambuser som står bakom tekniken.

LÄS ÄVEN: Tradera tar upp kampen med e-handlarna – ”förhandlat stenhårt”

Att göra den cirkulära, digitala shoppingupplevelsen så lättillgänglig och engagerande som möjligt, både för säljare och köpare, är en viktig del i vårt arbete med att driva omställningen till hållbar handel, säger Stefan Öberg, vd för Tradera, i ett pressmeddelande.

Det som liveshopping oftast handlar om är att företag, eller kända profiler som företag tar in till en sändning, leder liveshoppingeventen. Men i Traderas fall är det viktigt att även privata användare ska kunna starta en livesändning på plattformen. Därför har man utvecklat ett format som kommer att finnas tillgängligt för alla medlemmar.

Till en början kommer det dock inte att vara så enkelt som att trycka på en knapp och börja sända, utan medlemmar kommer att behöva ansöka om att få genomföra ett liveevent på Tradera. Under sändningarna kommer personens auktion att visas upp, och försäljningen kan avslutas antingen under eller efter eventets slut.

Förhoppningen är att fler ska bli intresserade av cirkulär konsumtion och det stora cirkulära utbudet. Live Auctions är fantastiskt i hur säljaren kan visa upp sina produkter och genom chattfunktionen interagera med köparna, säger Daniel Wiskman, produktchef på Tradera.

Traderas Live Auctions invigs den 29 juni tillsammans med influencern Margaux Dietz som får leda den första sändningen till förmån för rörelsen Fridays For Future, även känt som Skolstrejk för klimatet.

Under en timme kommer profiler och experter inom mode, inredning och friluftsliv att diskutera trender och auktionera ut föremål. Alla intäkter från sändningen kommer att gå oavkortat till klimatorganisationen Fridays For Future.

De profiler som kommer att delta i premiärsändningen är skådespelerskan Alicia Agneson, som inte nykonsumerat kläder på två år, Helena Lyth och Pierre Norberg.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se