Gemme Collective, tjänsten som kopplar ihop medlemmarna med varandra och låter den hyra kläder från varandras garderober, har en ny partner.
LÄS ÄVEN: De plockar in 4 miljoner: ”Det boomade ganska rejält”
I november 2020 valde Gina Tricot att ingå ett samarbete med Gemme Collective, som innebär att kedjan hyr ut vissa av sina kollektioner till Gemme Collectives användare. Nu har H&M-gruppen tagit efter och meddelar att man inleder samarbete med plattformen. Det skriver DiDigital.
Intresset från klädbolagen har varit stort. De ser det som en del av sitt hållbarhetsarbete, och ett sätt att nå ut till många fler. Alla har inte råd att köpa vissa produkter. Det ger kunderna en chans att prova innan de köper, säger Sara Boork, kreativ chef på Gemme Collective, till sajten.
Mer exakt är det företagets varumärke Weekday som idag kopplas ihop med tjänsten och öppnar upp sitt sortiment för dem som vill hyra, istället för att äga, mode. Från och med första juli kommer även koncernens andra kedja, &OtherStories, att kliva ombord hos Gemme Collective.
Vi är så glada över att få vara med i Gemmes kurerade modeutbud. Vi älskar hållbarhetsaspekten i modeuthyrning och vi ser fram emot att göra våra kollektioner tillgängliga för fler modeälskande kvinnor genom detta samarbete, säger Sara Jivenius, hållbarhetschef på &OtherStories.
Gemme Collective startades i oktober 2020 och har idag 1300 medlemmar samt över 800 plagg i sitt utbud. Geografiskt är bolaget beläget på två platser idag - i Stockholm och Göteborg - men inom kort kommer man även att finnas i Köpenhamn.
Vi vill jobba hållbart och har lokala hubbar. Ingenting skeppas över landet, utan man får mötas lokalt, skicka med cykelbud eller komma till vårt showroom, säger Sara Boork.
Under de månader som Gemme Collective har varit verksamt har man hunnit plocka in 10 miljoner kronor via bland andra Klarnas vice marknadschef Daniel Jontén.