Fitiquette grundades av två ex-kollegor från Cisco, Andy Pandharikar och Anant Kumar, och är ett nytt försök att skapa det perfekta virtuella provrummet. Det skiljer sig dock något från liknande tjänster som Virtuesize, myShape och Truefit.
Fitiquette fungerar nämligen som så att man själv kan skapa en skyltdocka i 3D utifrån olika kroppstyper, och sedan ytterligare justera måtten över kroppen. Till exempel över bröst, mage och höfter tills skyltdockan stämmer överens med ens egen spegelbild.
Fitiquette ger sedan förslag på kläder och storlekar som passar bra med måtten, och sen är det bara klicka på kläderna man gillar och låta skyltdockan prova dem och se hur de ser ut på. Det finns också möjlighet att zooma och snurra modellen för att se resultatet i olika vinklar.
Fick idén från en reklam
Den ursprungliga idén till Fitiquette föddes från en reklam som Cisco producerat och som visade hur framtidens klädprovning skulle kunna se ut. Videon har fått mer än sju miljoner visningar på youtube och Andy Pandharikar och Anant Kumar tyckte att det var något skulle kunna passa e-handeln.
Framtidsvisionen som inspirerade Andy och Anant
Och man är inte ensamma om att tro det, nyligen blev man nämligen uppköpta av Myntra, en av de största e-handelsaktörerna inom mode och livsstil i Indien. E-handeln i landet spås som en av de största tillväxtmarknaderna och virtuella provrum verkar vara populärt i Indien.
Nu är planen att integrera Fitiquette på Myntras e-handelssajt, men Andy Pandharikar och Anant Kumar kommer även att ingå i ett nytt team som ska utveckla Fitiquette och andra liknande tjänster.
– Vi vill skapa den mest lockande shoppingupplevelsen inom mode för indiska konsumenter och Fitiquette har utvecklat en banbrytande teknik för att lösa problemet med kläder och storlekar på nätet. Förvärvet kommer inte bara att hjälpa oss att förbättra upplevelsen avsevärt, det kommer även att förbättra vårt teknikteam med all sin talang, säger Mukesh Bansal, VD och medgrundare av Myntra
Källa: TechCrunch