ANNONS

Youtube-duon siktar mot 12 miljoner: "Helt lyriska"

Wilma Holmqvist

Nya delägare och nya produktkategorier.

ANNONS

Vi har tidigare berättat om influencer-syskonsen Wilma och Emil Holmqvist e-handelssatsning Hickap. Senast var dock för tre år sedan, och sedan dess har en hel del hänt.

Under 2019 slog bolaget en omsättning på 2,8 miljoner kronor och gjorde ett resultat på nära 600 000 kronor. Under 2020 har Hickap växt med 100 procent, och landat på drygt 5,6 miljoner kronor i omsättning. Resultatet har också sprungit iväg och ökat med mer än 180 procent till 1,7 miljoner kronor.

Det som gjort att Hickap ökat omsättningen med så mycket som 100 procent är en kombination av att vi ökat aktiviteterna i våra sociala kanaler samt satsat på varumärkeskännedomen, säger Emil Holmqvist till Ehandel.

Nu har Hickap - som inledningsvis var aktiva i modebranschen - även breddat sitt fokus från sminkverktyg, som blivit varumärkets signum, till en helt ny satsning.

LÄS ÄVEN: Från Youtube-succé till e-handel och miljonomsättning

Borstarna har vuxit snabbt sedan start, men vi har länge tittat på hur vi kan bredda vårt sortiment, säger Wilma Holmqvist.

Nyheten, om att bolaget skulle bli något mer än ett sminkborstmärke, invigdes med en alldeles egen hudvårsserie. Något som tog bolaget två år att ta fram.

Efter att ha funderat på åt vilket håll vi skulle ta företaget bestämde vi oss för att ”backa bandet” och börja bredda sortimentet med hudvård. En omhändertagen hud är grunden till att påföljande produkter, så som till exempel smink, får finast resultat, säger Wilma Holmqvist.

När vi fann rätt samarbetspartner, som skulle hjälpa oss att ta fram hudvårsserien, kände vi att det var dags för Hickap att ta nästa steg och bli ett komplett skönhetsmärke. Den här lanseringen är därför den största någonsin – Hickap har tagit sitt första steg mot att bli ett skönhetsmärke med ett fullständigt sortiment inom hudvård, makeup, parfym och hårvård.

När duon började jobba med de nya produkterna stod två saker i fokus: För det första skulle alla produkter vara veganska och för det andra skulle produktionen ske på ett hållbart sätt. Resultatet blev en lokal samarbetspartner i form av Svenska Krämfabriken, som i samband med satsningen även valde att gå in som delägare i Hickap.

Jag och Emil är grundare och Emil är också Hickaps vd. Men förutom oss två jobbar väldigt många fler med Hickap idag. I samband med att Svenska Krämfabriken gick in som delägare fick vi per automatik omkring tjugo kollegor till, som jobbar med allt från produktutveckling, strategi och marknadsföring till inköp, fyllning och packning, säger Wilma.

Hur har de nya produkterna tagits emot? 

Lanseringen gick över förväntan, även om målen var högt satta. Redan andra dagen var vi tvungna att justera upp försäljningsprognoserna. Det känns som att produkterna mottagits otroligt bra och vi är såklart helt lyriska över detta. För att sammanfatta – känslan i magen är oerhört bra just nu!

Idag säljs Hickaps produkter via företagets egna webbutik men även hos skönhetsjätten Lyko, som är den enda externa aktören. Och framåt är det fokus på produktutveckling, både inom hudvård och inom ytterligare en ny kategori.

Nya produkter, inom både hudvård och makeup, kommer att släppas stegvis på Hickap.com under året som kommer. Jag kan avslöja att redan efter sommaren kommer den första sminkprodukten att släppas, en som jag lovar är något alldeles extra, säger Wilma.

Vad har ni för ekonomiska mål i år?

Vårt mål för 2021 är att nå en omsättning på minst 12 miljoner vilket vi tycker är ett ganska rimligt, för att inte säga blygsamt, mål. Med tanke på att vi går från att enbart erbjuda sminkborstar till att bredda Hickaps sortiment med 13 hudvårdsprodukter, två sminkprodukter samt tillbehör i år, och att vi dessutom kommer att finnas tillgängliga hos andra återförsäljare än på den egna hemsidan - så känns det som ett åtkomligt mål, säger Emil Holmqvist och avslutar med:

Det som vi gör varje dag för att nå dessa mål är två tydliga saker – vi utvecklar produkter med hög kvalitet i relation till konsumentens pris och vi har en tydlig plan för hur vi återinvesterar i synlighet.

Är du intresserad av att läsa om Hickaps grundarstory kan du slänga ett öga på intervjun med Wilma Holmqvist som publicerades på Influens.se i helgen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se