I årsrapporten för 2012, som släpptes igår, berättar vd:n Mia Brunell Livfors hur de fokuserar sina e-handelsinvesteringar på vissa segment.
- Inom e-handel koncentrerar vi våra investeringar på segmenten för mode och skor med bolag som Zalando i 14 länder i Europa, LaModa i Ryssland, Dafiti i Brasilien och Namshi i Mellanöstern, för att bara nämna några av de större e-handelsbolagen, skriver Mia Brunell Livfors.
Bruttomarginalen skall vara hög i dessa segment och därmed ska det vara relativt enkelt att bygga upp ett brett sortiment och en bra produktmix med höga marginaler.
Zalando är hjärtebarnet
Kinnevik som även är ägare i CDON Group nämner inte det svenska bolaget speciellt mycket i rapporten. Zalando figurerar desto mer och verkar vara ledstjärnan inom deras e-handelsatsningar.
- Zalando är det största företaget i e-handelsportföljen och Kinnevik utökade sin investering i oktober och blev därmed bolagets största ägare. Zalando startade sin verksamhet 2008 och har expanderat verksamheten till 14 marknader där man säljer skor, mode och accessoarer online. Bolagets försäljning ökade till 1,15 miljarder euro under 2012, vilket gör bolaget till ett av de snabbast växande bolagen i Europa någonsin, skriver vd Mia Brunell Livfors.
Vi vet dock att Zalando gjorde ett nollresultat under 2012 på sina hemmamarknader. Det ska dock handla om att växa och ta marknadsandelar och försäljningen skall ha dubblats under förra året.
- Kinnevik arbetar nära tillsammans med ledningen för Zalando och det ska bli spännande att utveckla bolaget ytterligare framöver, skriver Mia.
Millicom satsar också på E-handel
Intressant att notera i årsrapporten är att telekomföretaget Millicom, som agerar på tillväxtmarknader som Latinamerika och Afrika, även de har gått in i onlinesegmentet.
"Under året ingick Millicom ett samarbete med Rocket Internet för att tillsammans utveckla onlineverksamheter i Latinamerika och Afrika med syfte att tillvarata den starka tillväxten inom online i dessa regioner."
Detta samarbete skall bestå av att Millicom helt enkelt investerar i Rocket Internets verksamheter i dessa områden. Telekombolaget breddar alltså sin egen portfölj. Kinnevik tror stenhårt på e-handel så det är kanske inte så konstigt att deras portföljbolag även de investerar i näthandeln.
Viktigt att kontrollera hela kedjan
Precis som e-handelsjätten Amazon talar Kinnevik om skala för att bli framgångsrik i detta digitala landskap.
"För att vara konkurrenskraftig och bli en lönsam online-återförsäljare är det viktigt att bygga storlek och skala så att man är det första valet när kunden går online. Det är också en viktig konkurrensfördel att vara helt integrerad och därmed kontrollera hela värdekedjan från webbplats till logistik, betalning och leverans i syfte att kunna påverka den totala kundupplevelsen."
Med tanke på detta skulle det inte förvåna oss om Kinnevik varit delaktiga i CDON:s beslut att ta tillbaka sitt lager.
Vad ger mest värde
Hur går det då för de olika segmenten som Kinnevik investerar i. Deras innehav består ungefär av 60 procent Telekom, 25 procent E-handel, 7 procent Media och 5 procent Papper&Kartong.
Vilken av dessa levererar mest värde enligt Kinnevik? Under 2012 ser det ut att vara E-handel samt Papper&Kartong med bred marginal. Telekom verkar däremot inte vara speciellt givande och det är kanske inte så konstigt att Millicom nu satsar på e-handel.
Den absolut största investeringen under 2012 för Kinnevik var i nätbutiken Zalando och landade på 3,7 miljarder kronor. Vill ni gräva ner er mer i Kinneviks siffror för 2012 finner ni den fullständiga årsrapporten här (.pdf).