Kicks började testa självutcheckning med mobilen förra året i utvalda butiker. Det blev så lyckat att man nu utökare piloten till ytterligare 20 butiker i landet. Lösningen innebär att kunden både skannar sina varor och slutför köpet med mobilen. På så sätt slipper man både köer, kortläsare och får samma utbud av betalalternativ som på nätet.
Efter en första småskalig och framgångsrik pilot med tre butiker väljer vi nu att skala upp för att utvärdera vidare, men målet är att implementera self checkout i alla våra butiker. Vi ser stor potential i denna lösning som på ett smidigt sätt länkar samman våra fysiska butiker och e-handel för en enhetlig och inspirerande köpupplevelse, säger Freddy Sobin, vd på Kicks, i ett pressmeddelande.
Andra fördelar med den mobila utcheckningen ska vara att det frigörs tid för butikspersonalen att ägna sig mer åt kunderna som vill ha hjälp och rådgivning.
Den nya betaltjänsten kräver heller ingen app, utan är webbaserad. Kunderna skannar en QR-kod på respektive produkt och betalar sen med sin mobiltelefon. Bakom den tekniska lösningen står Avensia.
Vidare tror vi att detta är ett kliv in i framtidens butik, där vi kommer få se mer av den här typen av lösningar där kunderna använder sina egna devices i allt större utsträckning, säger Freddy Sobin.