Efter drygt ett år i nära samarbete förvärvar nu Boozt 66,7% av aktierna i det danska modevarumärket Rosemunde. I affären ingår också en möjlighet att förvärva resterande del av bolaget till samma EV/EBIT multipel i tre faser, senast till juni 2026.
Vi har beundrat Rosemunde på håll under en längre tid då de har lyckats med att öka tillväxt och lönsamhet genom att snabbt anpassa sig i en oförutsägbar marknad. Jag är säker på att Rosemunde blir ett starkt tillskott till vår verksamhet då de kan bidra med ny kunskap och fortsatt tillväxt. Våra verksamheter delar många värderingar och vi tror starkt på att en liknande kultur och vinnarmentalitet kommer säkerställa en smidig övergång och lovande framtid, säger Hermann Haraldsson, medgrundare och vd på Boozt, i ett uttalande.
Rosemunde, som grundades 2004, har med hjälp av data från Boozt skapat skräddarsydda kollektioner efter säsongens mode och nu gör de alltså gemensam sak på riktigt. Rosemunde värderas till runt 340 miljoner kronor och förvärvet sker med egna medel.
Boozt bedömer även att det kommer att ha en "begränsad effekt på rörelsekapital och investeringsbehov för koncernen". Det ska heller inte medföra någon förändring av prognosen för 2021.
Att bli en del av Boozt ökar våra möjligheter att accelerera tillväxt. Vi kommer fortsätta vara verksamma genom befintliga kanaler samtidigt som vi ser fram emot att vidare nyttja Boozts kanaler i Norden och Europa. Jag och resten av Rosemundeteamet ser fram emot att fortsätta expandera vår resa mot ännu lönsammare tillväxt tillsammans med Boozt och våra andra långvariga partners, säger Brian Kristoffersen, vd på Rosemunde.
Rosemunde blir officiellt en del av Boozt-koncernen den 1 juli.