I slutet av förra året levererade Åhléns beskedet att Beauty Bargain skulle läggas ner. Kedjan, som lanserades våren 2019, hade då nått upp i tre butiker och en e-handel. Ett 20-tal medarbetare berördes av nedläggningen.
Istället skulle detaljhandlaren koncentrera sin lågprisverksamhet til Åhléns Outlet, som de senaste året har vuxit i antal butiker.
LÄS ÄVEN: Åhléns lägger ner Beauty Bargain: "Påbörjas omgående"
Vi startade Beauty Bargain och Åhléns Outlet som ett led i att möta nya konsumenttrender och vi har lärt oss mycket som en följd av satsningarna, säger Annica Hagen, vd på Åhléns, i samband med att nedläggningen offentliggjordes.
Och Beauty Bargains resa blev både kort och kämpig. Tidningen Market rapporterar att företaget gjorde en rörelseförlust på 19 miljoner kronor förra året, samtidigt som omsättningen landade på strax under 30 miljoner kronor. På sista raden blev dock resultatet positivt eftersom företagets moderbolag hjälpte till med ett stöttande bidrag. Även året innan, 2019, fick moderbolaget gå in och backa upp Beauty Bargains finanser, som redan då gick med förlust.
Enligt Market kopplas förlusterna framför allt till pandemin. Åhléns har även tidigare berättat att coronaviruset påverkat företagets affärer negativt.