Google hann knappt sprida ordet om att de lanserat sin nya tjänst, Google Shopping Express som erbjuder leverans samma dag förrän eBay satte ytterligare fart. Nu meddelar e-handelsjätten att man trappar upp sin tjänst eBay Now, och expanderar till Chicago och Dallas med start i sommar.
I dag finns eBay Now tillgängligt i San Francisco sedan augusti 2012, och New York sedan november samma år. Man tog också fram en app för tjänsten under förra året.
eBay Now fungerar på ungefär samma sätt som Google Shopping Express och Amazons Prime-tjänst, och dessa två får även anses vara deras huvudkonkurrenter inom området.
Ska överbrygga gapet mellan on- och offline
För tillfället erbjuder eBay Now leverans samma dag från kedjor som Target, Walgreens och Toys"R"Us, samt Best Buy och Macys.
Dane Glasgow, vice VD för mobil och lokal handel på eBay säger att 90 procent av all handel i USA sker i fysiska butiker. 75 procent av den handeln sker också 25 kilometer från hemmet, något som gör utvecklingen av leveranser väldigt viktig.
– Vår ambition är att överbrygga gapet mellan handeln online och offline med ny teknik, bra plattformar och genom bra köpupplevelser, säger Dane Glasgow.
Källa: TechCrunch