Svensk Handel meddelar idag att svenska e-handlare reagerar mot alldeles för dyra paketleveranser. Höga fraktkostnader sägs vara det enskilt största hindret när svenska nätbutiker vill sälja till andra länder.
"En alarmerande konkurrensnackdel"
6 av 10 e-handlare som Svensk Handel varit i kontakt med säger att fraktkostnader är ett stort eller mycket stort hinder för att exportera till andra EU-länder.
- Det faktum att Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser innebär en alarmerande konkurrensnackdel. När detaljhandeln blir allt mer internationell måste svenska e-handlare få rätt förutsättningar att konkurrera, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i samband med undersökningen.
"Mycket kvar att göra"
Detta är något som kan bidra till det e-handelsunderskott som vi har i Sverige. Där kunderna köper för cirka 11 miljarder kronor från utländska e-handlare medan svenska e-handlare säljer för 5-9 miljarder till utlandet.
- Det finns mycket kvar att göra för att få EU:s inre marknad att fungera optimalt. En effektivare inre marknad för e-handel och paketleveranser skulle främja både handlare och konsumenter, säger Johan Davidson.
När e-handlare exporterar utanför EU ska det tillkomma andra hinder men även där sägs fraktkostnaderna vara det största problemet.