ANNONS

Granskningen avslöjar: E-handelsraketerna mörkar arbetsvillkoren

Elin Tjernström, Fair Action
Foto: Nina Wertholz

"A och O i ett trovärdigt hållbarhetsarbete".

ANNONS

E-handlarna frodas och ser försäljningen rusa. Men hur arbetsvillkoren och lönerna ser ut för de som tillverkar kläderna vill man inte redovisa. I alla fall inte i Fair Actions granskning, där man bad Ellos Group, Bubbleroom, Ridestore, Junkyard, NA-KD och Stronger att berätta hur situationen ser ut för de som syr kläderna.

Samtidigt redovisar bara tre stycken, Ellos Group, Bubbleroom och NA-KD vilka leverantörsfabriker man använder sig av. De övriga tre har dock lovat att rätta till den biten mot slutet av året.

När vi gjorde vår enkätgranskning i mars, då var det inget av företagen som var transparenta med vilka fabriker de anlitar. Men sedan dess har tre bolag publicerat listor på vilka de använder sig av, säger Elin Tjernström, författare av rapporten, till Ehandel.

Fair Action menar att den här transparensen är nyckeln för att säkerställa att arbetarna i hela värdekedjan har så goda arbetsvillkor och en så bra arbetsmiljö som möjligt.

Framför allt är det viktigt för de som syr företagens kläder. Om de behandlas illa på sin arbetsplats, så finns det då en annan möjlighet att ta upp det med det inköpande företaget. Det kan till exempel vara att man har så låga löner att man inte klarar sig, långa arbetsdagar på 12 timmar under 6 dagar i veckan eller att man utsätts för olika former av trakasserier.

Hon menar dock att modeindustrin överlag är på väg åt rätt håll när det gäller transparensen, även om det finns mycket kvar att göra.

Vad vill du att e-handlarna ska ta med sig från den här granskningen?

Att vi anser att det här är ett första steg som är A och O i ett trovärdigt hållbarhetsarbete. Att kunna visa upp vilka fabriker företaget anlitar, att man granskat lönenivåerna, arbetsvillkor och är transparenta med det. Det är rimliga, grundläggande krav.

Vilka företag kan man som e-handlare hämta inspiration från vad gäller transparens kring arbetsvillkor?

Det finns ett antal bolag som idag börjat ta steg som vi tycker är intressanta gällande löner i klädfabrikerna. Till exempel Patagonia, Jack Wolfskin, Sandqvist och Nudie Jeans, säger Elin Tjernström och avslutar:

Ett medskick till företagen är att det är viktigt att belöna de fabriker som har rimliga löner. Högre löner ska ge mer business för fabrikerna och de inköpande nätföretagen måste själva bidra till den höjda kostnaden.

LÄS ÄVEN: E-handelsjättarna svarar på kritiken: "En viktig fråga för oss"

Nils Lund
nils@ehandel.se