Med lättade restriktioner har modehandlarna börjat hitta formen igen. Lågprisjätten H&M är inget undantag och under det andra kvartalet växte omsättningen med hela 75 procent och landade på 46,5 miljarder kronor.
Vid ingången av det andra kvartalet var cirka 1 300 butiker tillfälligt stängda. De öppna butikerna har haft restriktioner gällande bland annat öppettider, antal kunder och butiksytor. På några av koncernens största marknader såsom Frankrike och Tyskland, var butikerna fortsatt stängda under nästan hela kvartalet som en följd av förlängda restriktioner. Vid kvartalets utgång hade de flesta marknaderna i H&M Gruppen fortfarande kundtrafiksbegränsande restriktioner och cirka 140 butiker var tillfälligt stängda globalt, skriver bolaget.
Man var fortfarande en bra bit under 2019 års nivåer, men försäljningen går uppenbarligen åt rätt håll. En stor anledning till det är att e-handlandet fortgått i hög takt, trots att butikerna börjat öppna upp igen.
Onlineförsäljningen har fortsatt att utvecklas mycket väl även när butikerna har öppnat. Detta visar att kunderna uppskattar kollektionerna och möjligheten att kunna handla i den försäljningskanal de önskar, skriver H&M.
Och efter kvartalets utgång har formkurvan fortsatt att peka spikrakt uppåt. Under perioden 1 till 13 juni ökade man med 35 procent i lokala valutor jämfört med 2020. Faktum är att man till och med slog 2019 med 2 procent under perioden.