Att skuldsättningen i samhället ökar är välkänt vid det här laget, och för snart ett år sedan lanserade regeringen en ny kassalag för e-handeln som ett sätt att ta upp kampen med problemen.
Kassalagen tvingar e-handlare att ha ett direktbetalningsalternativ överst i kassan, i de fall där ett sådant finns tillgängligt. Lagen har mötts av kritik men också anklagats för att inte göra någon skillnad, och flera rapporter har visat att betalningsalternativet faktura har ökat i popularitet sedan den nya lagen infördes.
LÄS ÄVEN: Faktura ökar trots utskällda lagen - här är regeringens svar
Men lagen utgör inte den enda insatsen för att få ner mängden spontanköp, och därmed även kreditköp med ibland växande skulder som följd. Vi på Ehandel har tidigare berättat om Prisjakts initiativ för att minska kundernas handlande och nu presenterar Nordax Bank en satsning som ska bidra till eftertanke innan konsumtion.
LÄS ÄVEN: Prisjakt uppmanar till att avstå köp i e-handeln: "Låter kanske konstigt"
Fördröjer betalningen
Den nya satsningen, som går under namnet “Smoothie Shopping” utgörs av en plugin för Chrome. Varje gång man ska betala för något online fördröjs betalningen med 30 minuter och kunden får ett meddelande om att “ta en liten tankepaus” angående om köpet verkligen är nödvändigt.
Nätshoppingen har tagit enorma kliv framåt de senaste åren och idag finns det så snabba och smidiga lösningar att det nästan går lite väl fort ibland. För konsumenterna kan det leda till förhastade och ogenomtänkta köp som man kanske inte ens hade råd med. Som bank och därmed samhällsaktör är det viktigt att beslysa ämnen som rör såväl våra kunder som samhället i stort - konsumtion som leder till ökad kreditskuldsättning är ett sånt, säger Hanna Belander, marknadschef på Nordax Bank, till Ehandel.
Bildmaterial från Nordax Banks nya satsning
Hur ser ni på risken för att en sådan plugin mest uppfattas som irriterande?
Jo, men den risken är nog rätt överhängande. Men det också det som är poängen. Pluginen är ju gjord för att bromsa tempot och låta tankarna klarna innan man impulstrycker på köpknappen.
Namnet “Smoothie Shopping” har enligt Nordax Bank valts för att 30 minuter är lagom lång tid för att exempelvis mixa en smoothie, vilket då skulle kunna vara en aktivitet att tillbringa pausen på en halvtimme med.
"Ett beteende som håller på att spåra ur"
Men “smoothie” påminner förstås också en del av “smooth”, som en annan stor betalningsaktör använder sig av i sin marknadsföring.
Jag uppfattar det som att ni inspirerats av Klarnas kommunikation. Varför har ni valt det upplägget?
Klarnas produkt är toppen - problemet är att vi som konsumenter ännu inte har lärt oss hantera alla nya, ibland allt för smidiga möjligheter. Vi ser det som vårt ansvar att belysa ett shoppingbeetende som håller på att spåra ur och som gör människor skuldsatta. Som ett första steg ville då helt enkelt uppmuntra till reflektion kring detta och samtidigt leverera en något osmidig, men också helt funktionell lösning på problemet - nämligen tid att tänka efter innan man trycker på köp, avslutar Hanna Belander.
LÄS ÄVEN: Vill se ännu hårdare kassalag för e-handeln: "Inte rimligt"