ANNONS

Är det äntligen dags att skippa "e" och Shein diskuteras på Clubhouse idag

ANNONS

När jag scannar av nyheterna idag domineras de av Softbanks 5 miljarders investering i Klarna, varför ehandelssuccen Hyma såldes till BHG och inte gick till börsen, är Revolution Race värdering på 8,5 miljarder är rimlig eller inte.

Det är inte min grej att ta ställning till dessa värderingar men gläds naturligtvis med dessa framgångsrika entreprenörer som med stor sannolikhet använder delar av de pengar de får loss till att investera i andra svenska företag så svensk e-handel fortsatt kan utvecklas och möta den allt mer hårdnande konkurrensen från utländska aktörer.

När ska vi på riktigt sluta prata e-handel och fysisk handel?

Market Premium bakom betalvägg: Modenestorn Mikael Sandström uttalar sig: "Butikerna återtar förlorad mark".

https://www.market.se/premium/beskedet-fran-modenestorn-fysiska-butikerna-atertar-forlorad-mark

Jag tror inte alls på att det varken gynnar handlaren eller konsumenten om man har inställningen att fysisk eller digital handel konkurrerar med varandra.

Den här diskussion har pågått ända sedan jag började följa e-handelsutvecklingen och jag är rent ut sagt trött på att vi aldrig tycks landa i att ha en holistisk syn på kanaler. Vi konsumenter vill handla när, var och hur som helst. Bekvämlighet och tillgänglighet är avgörande "punkt"

Retailgeek Goldberg skrev redan 2011 en artikel i ämnet.

https://retailgeek.com/is-it-time-to-drop-the-e-from-e-commerce/

Ehandel.se: Kul att NA-KD circle ser ut att blivit en rejäl succe. Tror mycket mer på re-selling än att klimatkompensera.

https://www.ehandel.se/tusentals-secondhand-plagg-salda-hos-na-kd-fantastisk-respons

Glöm för allt i världen inte bort eTalk på Clubhouse idag kl 15.00 

Då diskuterar jag och Peter Hesslin temat utlandshandel från E-barometern Q1 och handelsfenomenet Shein.

Allt för idag vi hörs på måndag igen

Arne Andersson
arne@ehandel.se