Vi har tidigare berättat om Googles satsning på att göra det gratis att lista sina produkter i Google Shopping. Detta är ett sätt för Google att bli starkare när det kommer till produktsökningar, i konkurrens med bland annat Amazon, då man får ett större utbud att visa upp i sökmotorn. Enligt Google var det även coronaraleterat då trycket på produktsökningar ökat när fler vänt sig online.
LÄS ÄVEN: Gratis Google Shopping är nu igång i Sverige: ”Ta tillfället i akt”
I oktober förra året blev gratislistningarna verklighet i Sverige och det är nu alltså fritt fram att slänga ut hela sitt produktutbud i Google Shopping. Men det är förstås lättare sagt än gjort.
Nu meddelar Google att man tagit ett steg för att göra det enklare för de 4,4 miljoner e-handelsbutiker som använder den populära plattformen WooCommerce.
Tillsammans med WooCommerce har man tagit fram en plugin till e-handelsplattformen vid namn Google Listings & Ads, som alltså ska göra det enkelt att få ut sina produkter i Google Shopping men även i Googles betalda annonsnätverk. Det ska även bjudas på statistisk direkt i WooCommerce.
WooCommerce-handlare kan ladda upp sina produkter till Google, skapa gratislistningar och annonskampanjer och granska hur de presterar - allt utan att lämna WooCommerce-instrumentpanelen, meddelar Matt Madrigal, chef för Merchant Shopping på Google.
Häromveckan meddelade Google att även betalplattformen Shopify får en officiell integration och i samband med WooCommerce så ska även tjänsterna GoDaddy och Square få gratisintegrationer till Google. Allt i jakten på att få in fler av handlarnas produkter i Googles ekosystem, där förhoppningen förstås också är att man ska börja köpa annonsering utöver gratislistningarna.