242 miljoner kineser shoppar på nätet och en stor majoritet av dem gör det på någon av Alibabas e-handelssajter. Så när dess grundare och vd, Jack Ma pratar e-handel så stannar många upp och lyssnar. Särskilt med tanke på att han gärna säger vad han tycker.
Något han nyligen gjorde på en konferens i Hong Kong. I en intervju på engelska förklarade han hur Alibabas olika sajter som, Taobao och Tmall, jobbar med öppna plattformar utan behov av att köpa på sig ett eget lager. Så kallat B2B2C, och hur det är framtiden för e-handeln.
Jack Ma passade även på att dissa den traditionella affärsmodellen som han kallade för ”the Amazon model”, hur Amazon fokuserar på skala och att de sitter på allt för stora lager.
– B2C-modellen har en stor utmaning framför sig. Att bara flytta den traditionella verksamheten ut på nätet är inte e-handel. I framtiden kommer inte företagen att tjäna pengar på grund av storlek (scale), utan på grund av andra värden. Jag kollade på Amazon, de omsätter 52 miljarder dollar men tjänar ändå inga pengar, säger Jack Ma.
Bra infrastruktur, dåligt för e-handeln
Jack Ma som i början av maj ska ersättas som vd av Jonathan Lu, pekade också på kontrasterna mellan de olika affärsmodellerna. Hur Amazons B2C-modell och deras fokus på att växa, inte är lika effektivt som Alibabas ekosystem, som låter andra företag sälja sina produkter via deras sajter. Han jämförde även e-handeln i Kina och USA.
– Skillnaden mellan e-handeln i USA och Kina, är att den amerikanska e-handeln är en efterrätt. Det är ett komplement till den huvudsakliga verksamheten eftersom USA har en väldigt bra infrastruktur för handel. Därför är det väldigt svårt för e-handeln i USA att växa, utvecklas och överträffa den traditionella verksamheten. I Kina är infrastrukturen för handeln alltför dålig så e-handeln blir huvudrätten, säger Jack Ma.
E-handeln i Kina och även Alibabas sajter har dock ett annat problem att tampas med. Sajter som Amazon ses av många som bättre kontrollerade och säkrare att handla från. Särskilt när det gäller piratkopior, och även om Alibaba gjort sitt bästa för att tvätta bort stämpeln, sitter den fortfarande kvar.
– Finns möjligheten att att köpa något på Amazon i stället för på Taobao, köper jag alltid från Amazon. Även om det kostar mer. Saken är den att Amazon har ett värde som en pålitlig källa och Taobao är ett ökänt ekosystem för fusk och förfalskningar, är en av kommentarerna på intervjun med Jack Ma.
Källa: TechinAsia