ANNONS

Julas VD avslöjar - därför gjordes oväntade investeringen

Joachim Frykberg, VD på Jula

"En starkt bidragande faktor".

ANNONS

Efter att för något år sedan ha köpt upp 100 procent av Hööks meddelade Jula tidigare i veckan att det hade blivit dags för ett ny investering. Den här gången inte i ridsport utan i mode. Numera äger Jula en minoritetsandel i modeföretaget Joy, som för bara ett par veckor sedan återuppstod med en ny e-handel.

LÄS ÄVEN: Från känd modekedja till startup: "Valde att lansera så fort som möjligt"

Men varför vill en byggvaru- och fritidsjätte ge sig in i modebranschen? Vi vände oss till Julas vd Joachim Frykberg för att få svar.

Det är verkligen jättekul att få vara med på en resa där man gör om ett välkänt varumärke på ett nytt sätt. Jag tycker att det är jätteinspirerande, säger han.

Joachim Frykberg berättar att Julas team hade “sprungit på” Joys nya ägare Anna Ullman Sersé, Åsa Parsmo och Sofia Valentin - som alla på varit verksamma inom retail - vid ett antal tidigare tillfällen. Dessutom hade personen som nu är inköpsansvarig på Joy tidigare haft motsvarande roll inom Julas sortiment av arbetskläder.

Att vi kände kvinnorna bakom företaget var en starkt bidragande faktor.

"Ett stabilt och bra varumärke"

Precis som Joys vd Anna Ullman Sersé ser Joachim Frykberg stora möjligheter till samarbete mellan de båda bolagen. Han understryker att för Julas del handlar det inte bara om att bidra med kapital utan även om att vara med i ett sammanhang.

Han pekar bland annat ut fokuset på så kallad slow fashion och prisvärda produkter till en större kundbas som gemensamma faktorer att arbeta vidare med.

Sen riktar vi oss båda till en mer mogen publik. Vi kände att både målgruppen var jätteintressant och att företaget Joy har en intressant potential.

Joy är för oss ett stabilt och bra varumärke och nu pågår det ett arbete för att blåsa liv i det på ett nytt sätt. Joy har en unik chans att utan en stor ryggsäck ta vara på de positiva värden som finns i varumärket och innehållet.

Hittills har trion bakom Joy och Julas ledning haft “ett par workshops” om hur samarbetet ska fortskrida, och inom kort är det dags att gå vidare i processen. .

I Julakoncernen ingår även hotellverksamhet och fastigheter. En möjlighet skulle kunna vara att vi kan erbjuda platser där Joy kan synas, till exempel i form av popups eller showrooms. Men hittills har vi bara påbörjat diskussionerna om hur samarbetet ska se ut, så vi tittar fortfarande på vilka möjligheter som finns.

Var det de eller ni som tog kontakt från början?

Det var de som approcherade oss. Vi blir uppvaktade av en hel del företag sedan vi gick ut med att vi är intresserade av att investera. Och när de tog kontakt kände vi oss jättepositiva direkt.

Vi vill känna att det är en bra idé och att vi tror på bolaget men också att vi kan ha ett bra samarbete med människorna bakom företaget. Det måste finnas ett driv och ett engagemang, och det gick inte att ta miste på att de här personerna hade båda delar.

Expanderar utomlands

Jula har precis lagt ett starkt 2020 till handlingarna. Företaget ökade sin omsättning till 9,8 miljarder och gjorde över en miljard i vinst. Företagets vd menar att framgångarna bland annat berodde på att företaget satsade istället för att bromsa in när pandemin drog igång.

LÄS ÄVEN: Jula gör miljardresultat - låter personalen dela på 48 miljoner

Vi stoppade inga inköp utan fortsatte att gasa på och det visades sig vara en framgångsfaktor.

Någon särskild produkt som ni sålt extra mycket av?

Allt som har med bygg att göra, som till exempel verktyg och väggfärg, gick jättebra under 2020. Sen sålde vi även mycket från fritidssortimentet, till exempel träningsredskap. Outdoor gick också jättebra.

Jula är för närvarande etablerat i Sverige, Norge och Polen. Nästa år är planen att ta klivet in i Finland, med både fysiska butiker och e-handel. Dessutom tittar man på fler marknader där man endast kommer att satsa på e-handel, åtminstone inledningsvis.

Det är närområdet, Västeuropa och runt Östersjön som är mest intressant där. Det kan bli ett land eller flera länder. Men ambitionen är att börja bygga på den här expansionen under 2022.

Joachim Frykberg vill inte spekulera i hur företagets siffror kommer att se ut efter 2021, men berättar att årets första fem månader bjöd på en bra start försäljningsmässigt. Samtidigt är planen för hur bolaget ska arbeta vidare kristallklar.

Fortsatt tillväxt och koll på lönsamheten och samtidigt ett fokus på hållbarhet, det är så vi tänker.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se