I början av veckan berättade vi om hur m-handeln i Storbritannien sett en tillväxt på 304 procent under förra året. Och i Kina visar man upp än mer imponerande siffror, i alla fall när det gäller Alibaba Groups olika e-handelssajter.
Kinas största e-handelsaktör har under 2012 ökat sin försäljning med 600 procent från mobila enheter. Särskilt påtagligt har det varit på deras två välbesökta sajter, Taobao och Tmall, där den förstnämnda hade över 300 miljoner unika besökare från mobiler och surfplattor förra året.
– Övergången till mobila enheter har gått betydligt fortare än vad vi väntat oss, mobilen har förändrat hur e-handlare driver sina företag. Det är revolutionerande förändringar, liknande övergången från offline, till online för mer än 10 år sedan. Och om tre år kommer människor att spendera mycket mer tid på sina mobila enheter, precis samma sak gäller att spendera pengar på nätet, säger Alex Qiu, vice president och general manager för den mobila affärsenheten på Alibaba Group.
9,3 miljoner dagliga produktsök
Bland de 300 miljoner unika besökare som besökte Taobao förra året, antingen via appar eller m-handelssajten, konverterade 19 procent. Man lyckades alltså enligt egen utsago få 57 miljoner av dessa besökare att slutföra ett köp från sin mobila enhet.
Alibaba Group har inte släppt några exakta försäljningssiffror för mobila enheter men säger att 6,87 procent av alla transaktioner på Taobao gjordes via en smartphone under 2012. En ökning från 1,77 procent föregående år.
Lite annan intressant Taobao-fakta är att under förra årets sökte inte mindre än 9,3 miljoner människor efter produkter på sajten dagligen via sin mobila enhet. Och i genomsnitt besökte de sajten 13-14 gånger per dag.
Källa: Internet Retailer