Att skapa ge sina produkter olika klimatmärkningar kopplat till deras hållbarhet är något av en växande trend i e-handeln. I helgen publicerade vi ett reportage om hur märkningarna fungerat i livsmedelsbranschen. I artikeln nämnde vi också att modehandeln har fått en oberoende märkning, som går under namnet SustainaIndex.
LÄS ÄVEN: Nu märks klimatet - "viktigt att inte jobba med pekpinnar"
Men SustainaSearch, som företaget bakom SustainaIndex heter, är knappast ensamma på marknaden. Sedan tidigare finns till exempel Higg Index Sustainability Profiles, som H&M nu börjar använda sig av. Företaget använder sedan ungefär en vecka tillbaka märkningarna på ett urval av sina produkter i sina nätbutiker i Europa och USA. Antalet märkta produkter kommer att utökas allt eftersom.
Det här är en milstolpe för oss och någonting som vi har arbetat för i ett årtionde. Vi tror starkt på att transparens är avgörande för att transformera modeindustrin och vi ser fram emot att se det här verktyget utvecklas så att vi kan dela ännu mer miljömässig och kanske även social data med våra kunder inom en snar framtid, säger Pascal Brun, hållbarhetschef på H&M, i ett pressmeddelande.
"Planerar att skala upp"
Higg Index Sustainability Profile-skalan sträcker sig från "baseline" till 3. Produkter som tillverkats av traditionella material får det sämsta betyget baseline och de högre betygen 1, 2 och 3 delas ut till produkter som är gjorda av material med ett lägre avtryck. Konsumenterna ska också delges data kopplat till exempelvis global uppvärmning, vattenanvändning användning av fossila bränslen.
Skalan har tagits fram av intresseorganisationen Sustainable Apparel Coalition (SAC), där bland andra Amazon, ASOS, Zalando, Boozt och H&M själva är medlemmar. Märkningen som H&M nu har börjat använda finns sedan tidigare hos bland annat skidmärket Salomon.
Vi frågade H&M varför märkningen inte införs på alla produkter direkt.
Vi planerar att skala upp genom att lägga till Higg Index
Sustainability Profiles på fler produkter under 2021, eftersom det här är första gången vi arbetar med indexet tar vi det steg för steg. Vi valde därför att presentera indexet för utvalda produkter för att kunna se vad våra kunder tycker och vilka lärdomar vi kan dra av det. Tillsammans med SAC och branschen i övrigt kan vi fortsätta att förbättra och utveckla programmet för att erbjuda våra kunder en bättre shoppingupplevelse. Vi hoppas även kunna utöka programmet och dela ännu mer information med våra kunder om produkters påverkan på miljön. Vår ambition är att använda Higg Index
Sustainability Profiles på så många produkter som möjligt under 2022.