Idag väljer jag att börja med att göra reklam för eftermiddagens eTalk med mig och Peter Hesslin. Anledningen är att Svensk handel släppte sin rapport "Läget i handeln 2021" den här veckan och jag har sedan dess fått flera frågor på de olika utvecklings scenarios som målas upp i rapporten jämfört med hur de siffror vi presenterar i E-barometern och de prognoser jag och Calle Teder har pratat om.
PayPal har också kommit ut med en undersökning som visar en ökning av e-handeln på 40 % första kvartalet 2021 och E-barometern säger at det var 53 % ökning.
En av de som ringde och undrade över de olika siffrorna var Annelie Gullström känd retail profil, nu anställd på Bambuser, Annelie tipsade även om den här artikeln
https://www.dagensps.se/investerardygnet/e-handeln-fordubblad-pa-tre-veckor/
Jag kan redan nu säga att det råder stor samstämmighet mellan E-barometern och Läget i handeln 2021 men några frågetecken behöver redas ut. Därför har vi bjudit in Calle Teder som är ansvarig för E-barometern för att ställa några några frågor kring detta.
"Be there or be square," som Peter uttrycker det.
Retail Dive: Alla pratar (inklusive jag själv) om hur viktigt det är att vara datadriven. Här kommer ytterligare en artikel i ämnet denna gång från Deloitte men artikeln gör att man förstår mer varför det är viktigt.
Quartz: Och alla pratar även om social shopping 🙂 Sephora hakar nu på.
https://qz.com/2015310/sephora-is-betting-that-social-commerce-will-catch-on-in-the-us/
Ehandel.se: Circle K öppnar egen webbutik. Ja, varför inte. Har själv varit inblandad i en annan bensinkedja där detta diskuterades men som inte kom till skott.
Kan höja värdet rejält av att vara med deras kundklubb .
https://www.ehandel.se/circle-k-blir-e-handlare-och-kraver-medlemskap
Ecommerce Europe: Håll koll på den här siten. Igår släppte de en mycket intressant rapport bland annat om returer och emballageproblematiken. Läsvärt.