I förra veckan lanserade Google en rad nyheter på flera områden. Ett av dessa var förstås deras kärnverksamhet sökannonseringen. Google Ads-experten Karl Lindberg pekar nu ut tre nyheter som bör gagna mindre e-handlare.
Google tar bland annat bort omsättningskravet (adspend) på 50 000 dollar för att få använda funktionen Customer Match i Google Ads.
Det är positivt för mindre företag som nu också kan använda funktionen som är jättebra och blir allt viktigare i och med att tredjepartsdata håller på att fasas ut, förklarar Karl Lindberg för Ehandel.
Du kan sätta en maxbudget
Google har även rullat ut "monthly spend limits" för Google Ads. En funktion som tidigare funnits för fakturakunder men nu kan även mindre företag som gör kortbetalningar sätta en maxbudget per månad.
Den mest synliga förändringen utåt, gällande Google Ads, kan dock vara möjligheten att lägga till bilder i sökannonserna. En funktion som tydligen beta-testats ett tag men som nu rullas ut till alla.
En bild säger mer än tusen ord och våra tester visar att det ger en ökad klickfrekvens så min rekommendation är att testa att lägga till det, säger Karl Lindberg från byrån AdRelevance.
De nya annonserna med bild ska främst dyka upp i mobilen.