ANNONS

Klarna får utstå stark kritik i reportage i Dansk TV

Klarna får utstå stark kritik i reportage i Dansk TV

I ett reportage i danska motsvarigheten till SVT1 får svenska betalleverantören Klarna utstå stark kritik. En svensk gorilla kallas företaget och sägs bryta mot dansk lag och behandla kunder illa.

ANNONS

I ett inslag som ska ha sänts igår i dansk tv sågas Klarna vid fotknölarna. De anklagas för att ha obefintlig support och att de bryter mot lagar gällande villkor vid delbetalningar.

Det tas även upp fall med fakturor som aldrig dykt upp och identitetsstölder. Alla är fall där kunderna hamnat i kläm och haft mycket svårt att få tag på Klarna och lösa problemet.

CDON är också i hetluften

Vi får även bekanta oss med nätbutikerna CDON och SmartGuy som båda används som exempel i reportaget. Där speciellt CDON målas ut som en nätbutik som försöker lura folk gällande delbetalningar. En avbetalning på en Playstation 3 på 12 månader med 0 procent ränta skall resultera i ett mycket högre pris när uppläggningsavgifter och fakturaavgifter läggs på.

Just fallet med CDON sägs bryta mot dansk lag då det ska vara mycket svårt för kunden att räkna ut det verkliga priset man får betala, via delbetalning.

Julhandeln verkar vara delaktig

De intervjuar även Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski, och han är förstås mycket ledsen över de fallen som tas upp. Samtidigt får vi reda på att detta verkar ha skett under julhandeln 2012 då vi vet att Klarna hade stora problem. Sebastian förklarar även hur de självklart är beroende av att alla nätbutiker skriver ut villkoren korrekt och följer landets lagar och regler, något de nu förmodligen skall jobba hårdare med.

Ni finner hela reportaget på 23 minuter här: En svensk gorilla.

Uppdatering:
Vi bad Klarna om en kommentar i ärendet och de svarar följande:

"Det stämmer att vi under en period inte kunnat motsvara våra kunders och våra egna förväntningar på kundservice i Danmark. Den huvudsakliga orsaken är en kraftig ökning av danska konsumenter som använde våra tjänster under julhandeln 2012 och en fortsatt stark tillväxt under de första månaderna i 2013. Detta resulterade i en kraftigt ökad volym av inkommande kundserviceärenden till vår danska kundtjänst. För att råda bot på problemen har vi sedan en tid tillbaka utökat resurserna för kundservicen i Danmark och vi har nu situationen under kontroll."

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se