ANNONS

Läget i handeln 2021 och Jula imponerar (som vanligt)

ANNONS

Ehandel.se: Jag är djupt imponerad av Jula och vad de hela tiden åstadkommer. För ett antal år sedan var vi många som gnällde och raljerade lite varför de inte satsade på e-handel utan tvärtom slutade med det. Så här i backspegeln är det bara att erkänna att de nog gjorde rätt val. De hade is i magen, e-handeln var inte lika utvecklad vare sig beteendemässigt, tekniskt eller logistiks vid den tiden och Jula varuhusen då som nu var otroligt lönsamma.

Jula navigerar med varsam och medveten hand koncernen vidare och tar de digitala steg som är nödvändiga utan att förivra sig.

https://www.ehandel.se/jula-gor-miljardresultat-later-personalen-dela-pa-48-miljoner

Den stora nyheten igår var dock Svensk Handels rapport "Läget i handeln 2021" och som jag ägnat denna morgon att läsa noga och som det krävs ännu mer noggrann läsning och analys av för att ha en egen klar uppfattning om hur utvecklingen kommer att se ut.

https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/nyheter/2021/laget-i-handeln-2021--sammanfattande-prognosbild/

Några sidor jag tycker är speciellt intressanta :

67,68,73,82,88 och hela begagnatmarknaden som rapporten med rätta ägnar många sidor till. Sid 90 som visar begagnatmarknaden marknadsstruktur är intressant att börja läsa. Sid 91 visar 10 i topplista på aktörer. Den tror jag kommer att förändras ganska snabbt och där det kommer att sprängas in internationella spelare precis som vi ser på den traditonella e-handelsspelplanen.

Breakit har en utmärkt artikel om hur HM ägda Sellpy rullar ut i Europa, vilket är helt rätt gjort, det krävs volym för att få det att snurra runt och Sverige är lite för litet trots att som det framgår i artikeln har en otroligt lång  hanteringstid (13 veckor!!!).

https://www.breakit.se/artikel/29110/sellpy-rullar-ut-i-europa-det-kan-vara-losningen-pa-problemen-pa-hemmaplan

Väldigt intressanta intervjuer med bland annat Blocket, Tradera och Ikea från sidan 105.

När det gäller de scenarier för e-handelsutvecklingen fram till 2030 som Svensk Handel presenterar måste jag och  Carl-Fredrik Teder som är ansvarig för E-barometern räkna på om de stämmer med de prognoser vi själva tittat på.

Sid 82

Vi ses imorgon igen

Arne

Arne Andersson
arne@ehandel.se