Systembolaget har varit på krigsstigen mot e-handlarna som via verksamhet i andra länder säljer alkoholhaltiga drycker till Sverige. Nu senast har man kämpat mot både Winefinder och Vivino i Patent- och marknadsdomstolen och fortsätter så att göra efter att tidigare domar överklagats.
Och striden mot e-handlarna verkar inte mattas av, tvärtom. I en stor intervju med DN pratar nämligen Systembolagets avgående vd, Magdalena Gerger ut om konkurrenterna på nätet och hur de ställer till det för monopolet.
En lagstiftning som slår vakt om Systembolagets ensamrätt och systematik med folkhälsa i centrum oavsett kanal, önskar hon sin efterträdare i intervjun med tidningen.
Hon pekar ut just e-handeln som det enskilt största hotet mot Systembolagets ensamrätt. Och att stoppa aktörerna som utgår från andra länder är svårt. Där ligger nämligen EU-lagstiftning i vägen.
När det uppstår nya former för försäljning, som det här med e-handel, så blir det snabbt förändrade kundbeteenden. Då gäller det att hänga med. Att hålla i vårt uppdrag med ansvarsfull försäljning fullt ut. Och detta i en ny kanal, där ingen annan håller på med något som främst är ansvarsfullt. Det mesta i e-handeln går ju ut på att kränga, som du vet, säger Magdalena Gerger.
Tidigare i år gjorde Systembolaget det även svårare för konkurrenterna att hämta information om Systembolagets sortiment från API:erna. Kampen mot e-handlarna rasar alltså fortsatt vidare.
Vi ser över onlinebutiken och hela vår struktur och även hur vi delar data och information, för det är det som händer på internet. Det är det som är det nya guldet, så att säga, säger Magdalena Gerger.