Begagnatplattformen Sellpy, som grundades 2014, har genom åren etablerat sig i Tyskland, Nederländerna och Österrike, bortsett från hemmamarknaden Sverige. Nu trycker bolaget ner gaspedalen och lanserar konceptet i 20 nya länder i Europa.
LÄS ÄVEN: Sellpy tar sig an två nya marknader: ”Stadig ökning på efterfrågan”
Efterfrågan i våra nya marknader växer snabbt och därför är det otroligt roligt att vi fortsätter expandera så att vi kan erbjuda fler kunder i Europa en möjlighet att leva mer cirkulärt, säger Gustav Wessman, Head of Expansion på Sellpy, i ett pressmeddelande.
Bolaget kliver in med en miljon secondhandvaror på plattformen direkt, som de europeiska kunderna kommer att kunna välja mellan.
Sedan oktober 2019 äger H&M Group Sellpy, och vid den här storlanseringen tar secondhandbolaget hjälp av H&M Group Global Supply Chain. Det innebär att Sellpy får tillgång till lager i Poznań i Polen samt service kring distribution, kvalitetskontroll av plagg och orderhantering.
Sellpy får på så sätt ett nytt lager som hanterar varor för kunder utanför Sverige och lagret möjliggör en snabbare och närmare hantering av varor för kunder i centrala Europa.