ANNONS

Farliga varor avslöjades på sajten - nu svarar Amazon.se på kritiken

Stora säkerhetsbrister upptäcktes vid stickprov.

ANNONS

Elsäkerhetsverket gjorde ett stickprov på Amazon.se som avslöjade stora brister på marknadsplatsen. Samtliga 14 varor som köptes in och testades hade någon form av säkerhetsbrist och hos åtta av dem var det så allvarligt att de förmodligen hade fått försäljningsförbud i Sverige, enligt myndigheten.

Elsäkerhetsverkets handläggare Karin Dröschmeister riktade också skarp kritik mot marknadsplatserna, då man menar att produkterna som ligger ute till försäljning inte kontrolleras i tillräckligt stor utsträckning

Det är naturligtvis inte bra att marknadsplatserna har så dålig kontroll på produkterna innan de läggs ut till försäljning marknadsplatsen. Att inte veta hur en produkt ser ut innanför skalet är en sak, men att det saknas CE-märkning eller märkning om spänning samt kontaktuppgifter är anmärkningsvärt, säger Karin Dröschmeister.

En av anledningarna är att marknadsplatser som Amazon inte kan hållas ansvariga för vad som säljs på deras plattform. Det är istället tredjepartssäljarna som bär hela ansvaret. Så när vi frågar Amazon om de inte kan stoppa varor, som till exempel saknar rätt märkning, redan innan de kommer ut till försäljning så hänvisar de också till säljarna själva.

Tredjepartssäljare är självständiga företag och är skyldiga att följa alla tillämpliga lagar, förordningar och Amazon-policyer när de listar artiklar till försäljning i vår butik, säger en talesperson på Amazon till Ehandel.

Vi har tidigare till exempel rapporterat om en tårgassprej som låg uppe till försäljning på Amazon.se och senare plockades ned efter vår artikel. Marknadsplatsen har också konsekvent bett konsumenter att tipsa om de upptäcker något som inte ska vara på sajten.

Är Amazon helt beroende av tips utifrån för att upptäcka de här varorna?

Vi har proaktiva åtgärder på plats för att förhindra att produkter som inte uppfyller kraven listas och vi övervakar de produkter som säljs i våra butiker för produktsäkerhetsproblem. När det är lämpligt tar vi bort en produkt från butiken, kontaktar säljare, tillverkare och myndigheter för ytterligare information eller vidtar andra åtgärder. Om kunder har frågor om ett föremål som de har köpt uppmuntrar vi dem att kontakta vår kundtjänst direkt så att vi kan undersöka och vidta lämpliga åtgärder.

LÄS ÄVEN: Allvarliga brister på Amazon.se - varnar för elchock efter stickprov

Nils Lund
nils@ehandel.se