ANNONS

Klarnas VD efter tekniska haveriet - "besvikna och frustrerade"

"Endast icke-känsliga personuppgifter har varit synliga".

ANNONS

Klockan 10.49 under torsdagsförmiddagen uppstod ett fel hos Klarna, som gjorde att användare som loggade in i appen slumpvis råkade loggas in på andra användares konton. Där kunde de se både köphistorik och personuppgifter. Däremot ska man inte ha fått åtkomst till varken fullständiga bankuppgifter eller kontonummer.

I ett längre blogginlägg på Klarnas hemsida berättar nu grundaren och vd:n, Sebastian Siemiatkowski, om vad som inträffat.

Konsumenters förtroende är fundamentalt, både för Klarna och banker generellt. Därför är vi både besvikna och frustrerade över att det under förmiddagen uppstod en självförvållad incident, som under 31 minuter påverkade 0,1 procent, det vill säga cirka 90 000, av våra användare, skriver han.

Det ska ha varit en uppdatering som legat bakom felet och de tekniska problemen ska alltså inte ha varit ett resultat av en attack. Övriga tjänster ska också ha fungerat normalt.

Våra betalningstjänster, Klarna-kortet och kassorna hos våra e-handlare påverkades inte av felet. Kl. 11.20.42 bedömdes felet vara identifierat och åtgärdat utifrån.

"Vi är verkligt ledsna"

Han vill även försäkra användarna om att inga känsliga uppgifter kommit andra till del.

Ur ett GDPR-perspektiv har endast icke-känsliga personuppgifter varit synliga. Med det sagt så förstår vi att vad som upplevs som känslig information är högst individuellt, och våra ambitioner för datahantering sträcker sig dessutom långt längre än GDPR.

Arbetet fortsätter nu med att identifiera exakt vilka som drabbats, hur de drabbats och att kontakta berörda användare. Man analyserar även var man brustit i riskbedömningen av det aktuella systemet, för att säkerställa att samma sak inte inträffar igen.

Ännu en gång, vi är verkligt ledsna för besväret som den här händelsen har medfört. Våra kunders förtroende för oss är vår främsta prioritet och en situation som denna är därför särskilt viktig att agera kraftfullt på. Om du vill ha mer information om hur vi jobbar med persondata, vänligen besök klarna.se och våra sidor om dataskydd, avslutar Sebastian Siemiatkowski.

LÄS ÄVEN: Klarna i teknikkaos - kunder loggade in på andras konton

Nils Lund
nils@ehandel.se