Efterfrågan på tights och andra träningskläder har ökat kraftigt de senaste åren och vi på Ehandel har kunnat berätta om en rad framgångssagor inom just träningskläder. Sedan en tid tillbaka finns det dock en ny aktör på marknaden, och av allt att döma är det en som konkurrenterna gör klokt i att hålla koll på.
Ninepine drog igång så smått under 2019 och kom då upp i en omsättning på 1,5 miljoner kronor. Nu har företaget stängt böckerna för 2020 och kan rapportera en kraftig tillväxt. För helåret omsatte Ninepine strax under 11 miljoner kronor med ett plusresultat på 1,8 miljoner.
I år är vi on track mot ungefär 30 miljoner, säger Kousha Torabi, en av bolagets grundare, till Ehandel.
Torabi och hans kompanjon Benjamin Lau, som också varit med och grundat Ninepine, lärde känna varandra när de studerade på handelshögskolan i Stockholm. Sedan dess har de drivit flera företag ihop, och hunnit bekanta sig med allt från designparaplyer till plånböcker i korkläder.
De har också arbetat med snabbväxande tech- och e-handelsbolag på Facebooks och Instagrams europeiska huvudkontor, där de hjälpte andra företag med annonsering.
Vad är anledningen till er tillväxt under 2020?
Hårt arbete! Nej, men dels det och dels vet vi att branschen är väldigt konkurrensutsatt så vi sa från början att vi behöver kunna ha en hög kundanskaffningskostnad. Vi har också en ganska hög produktionskostnad, helt enkelt eftersom vi har en högkvalitativ produkt. Men det har också lett till många återkommande kunder.
För att sticka ut i bruset har Ninepine bestämt sig för att hålla sin tightsdesign ganska enkel och tidlös, något de menar efterfrågas av konsumenterna.
Vi gör färre produkter men vill att de ska hålla längre och att kunderna ska vara nöjda med det de har köpt. Och det är de också, hittills har vi väldigt bra word-of-mouth, avslutar Kousha Torabi.