MQ Marqet har anklagats för att "bidra till en skev verklighetssyn". Två reklambilder, som nyligen visats på framsidan av företagets e-handelsbutik, har nämligen anmälts till Reklamombudsmannen.
Den ena bilden ska föreställa en kvinna i en ärmlös kroppsnära klänning med högt v-ringad skärning i halsen. Kvinnan ska vara fotograferad snett från sidan och bilden beskrivs vara beskuren strax under kvinnans höft.
PĂĄ den andra bilden visas enligt RO samma kvinna. Hon bär en lĂĄngärmad mönstrad löst sittande klänning med en puffärm som slutar strax ovanför knäet. Hon är fotograferad i proÂfil och ser ut att ta ett steg framĂĄt. Bilden är beskuren strax under kvinnans knän.
I anmälan till Reklamombudsmannen skrev personen:
MQ Marqet brister i sitt sociala ansvar då företaget visar plaggen på allt smalare modeller. Reklamen bidrar till en skev verklighetssyn.
Modekedjan svarar att man inte kan hålla med om att modellen på bilderna är för smal.
Modellen är smal, men, inte extremt smal på ett sätt som strider mot praxis, skriver MQ Marqet.
Vi jobbar alltid för att reklam och marknadskommunikation ska vara utformad med känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar och att den är förenlig med god affärssed.
Företaget tillägger att kroppsmått och utseende på alla modeller som jobbar med MQ Marqet varierar, men det viktigaste är att modellerna är sunda och mår bra. Något som man understryker att man är noga med att säkerställa.
Vi beklagar att anmälaren har uppfattat reklamen negativt. Det var inte avsikten, avslutar företaget.
När det blir Reklamombudsmannens tur att döma inleder RO med att understryka att man inte kommer att bedöma modellens verkliga storlek, utseende eller hälsa utan vilket intryck moÂdellen ger i de tvĂĄ aktuella reklambilderna.
De flesta modeller som används i reklam för kläder är smala, tillägger Reklamombudsmannen.
Reklamombudsmannen konstaterar att man kan se att modellen som poserar för MQ Marqet i de anmälda annonserna är smal, men menar att hon inte ger intryck av att vara extremt smal på ett sätt som strider mot praxis.
Reklamen är inte utformad utan vederÂbörlig känsla för socialt och yrkesmäsÂsigt ansvar och strider därmed inte mot artikel 1 andra stycket i ICC:s regler.