ANNONS

Ny plattform utmanar heta e-handelstrenden: "En enorm kraft"

Alexander Bouzi och Viktor Frisk

"Såg ett behov som inte var täckt".

ANNONS

Livevideoshopping är en het marknadstrend i e-handelsvärlden, men nu har en ny social medieplattform lanserat, som bland annat tar upp kampen med just det fenomenet.

Den nya plattformen har fått namnet Moli Streaming och går ut på att användarna kan livesända sin mobilskärm och samtidigt berätta vad man gör för dem som tittar. Publiken kan samtidigt interagera med användaren och kommentera det som sänds.

Användarna kan till exempel bläddra bland bilder i mobilen och berätta om det som visas, eller öppna ett foto i ett bildbehandlingsprogram och förklara hur man redigerar en bild. En del användare visar hur man daytradear men andra kan till exempel sända när de e-handlar, bjuda på tips och länka saker de köper. Något som företaget kallar för "social shopping".

Vi har fått ett väldigt bra gensvar från dem som använder appen och förstår kraften bakom mobilskärm-livedelning, och som ser nya användningsområden som vi inte har sett tidigare. Så det är kul och väldigt häftigt, säger Alexander Bouzi, medgrundare och vd på Moli, till Influens.se.

Appen lanserades för knappt två veckor sedan och bakom Moli Streaming står tre före detta Spotify-veteraner Henrik Eriksson, Mattias Frånberg och ovan nämnda Alexander Bouzi.

Idén föddes hösten 2019. Vi såg ett behov som inte var täckt. Mobilerna har en enorm kraft som bland annat möjliggör kreativitet och skapande, men som inte delas på ett enkelt sätt idag. Det var där idén kom ifrån från början, säger Alexander.

Med sig på resan har bolaget influencern och artisten Viktor Frisk som tidigt kom in i bilden. Han har varit med och utvecklat produkten, och nu även fått titeln rådgivare.

Jag tror att det finns en anledning till varför till exempel Clubhouse nyligen blev så stort och slog igenom. Det är underhållande med nya plattformar, men även spännande och nyfikenhet är en stor drivkraft. De plattformar som är störst idag har dessutom varit aktuella länge nu, och nu är människor redo för något nytt, säger Viktor Frisk.

Att kunna uttrycka sig på ett nytt sätt och utforska nya saker är lockande. Jag tror att många kommer att ladda ner Moli av ren nyfikenhet för att testa, och sen kommer förhoppningsvis många stanna för att de kommer gilla konceptet. Jag tror att vi har prickat rätt tid och att samhället överlag uppskattar en allt mer transparent och personlig stil. Jag tror att det här kan bli riktigt bra långsiktigt.

Företaget har även Magnus Lindquist med sig, som bland annat är ordförande i Munters, Trust Payments och Cary Group. Han klev in som investerare och får nu titeln ordförande även hos Moli Streaming.

Appen är lanserad globalt. Vi har flest användare i Sverige just nu, och nu börjar vår tillväxtresa som ska ta oss utanför Sveriges gränser, säger Alexander Bouzi och avslutar med:

Nu är det fokus på att Moli ska ha en bra tillväxtresa framåt och expandera. Vi kommer fortsätta utveckla och förfina appen hela tiden och hoppas att allt fler börjar använda den. Mobilen är ens canvas och det är upp till var och en att börja skapa.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se