Outdoorbranschen har gått som tåget i pandemin och nyligen kunde vi berätta att Outnorth och den norska systersajt Fjellsport ökade sin omsättning med över 600 miljoner förra året.
LÄS ÄVEN: Växte med 600 miljoner - tar upp kampen med jättarna
Även Addnature, som är ett dotterbolag till Internetstores, såg en stark utveckling förra året. Omsättningen uppgick till 238 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 198 miljoner året innan.
Rörelseresultatet gick dock i motsatt riktning, från 64,3 till 57,2 miljoner kronor.
Efter en inledningsvis normal utveckling av verksamheten, utvecklades omsättningen mycket positivt under verksamhetsårets sista halvår, vilket även påverkat resultatet positivt på den mycket konkurrensutsatta marknaden, skriver företaget i sin färska årsredovisning.
Addnature beskriver att företaget påverkades positivt av att många tillbringade sin semester på hemmaplan förra året. Både Addnature och Bikester har upplevt en tillströmning av nya kunder. Samtidigt uppfattar företaget att det råder en osäker situation i handeln just nu, med vikande försäljning i den fysiska handeln, stor prispress och internationella jättar som vill in på den nordiska marknaden. Svårt att säga vad framtiden för med sig, med andra ord.
Kombinationen prispressad marknad med överkapacitet i den fysiska handeln, samt stora lagerutförsäljningar från kedjor med stora lager, riskerar att ytterligare pressa priserna med sämre lönsamhet som resultat.
Addnature ser dock positivt på sin egen situation, med “starka relationer till leverantörer, ägare och moderbolag”.
I kombination med en samhällsutveckling som lyfter fram natur, miljö, äventyr och upplevelser, kommer marknaden som sådan att växa under de kommande åren.
Internetstores är etablerade med e-handel på 16 europeiska marknader. Addnature ansvarar också för Bikester på den nordiska marknaden.