ANNONS

CDON annonser och nödvändigheten av att jobba med AI

ANNONS

Idag var det den mest nyhetsfattigaste morgnarna (utifrån mitt perspektiv) sedan jag startade mina frukostspaningar, men så är det ibland, jag vill ju att det ska formligen vara en flod av nyheter att suga i sig varje morgon men så fungerar det tyvärr inte och tur är väl det, man behöver också ta ett steg bakåt ibland och låta vissa nyheter sjunka in och begrunda vilka konsekvenser det kommer att ha för just mig.

Idag har jag en länk till en relativt komplicerad artikel om nödvändigheten att jobba med AI i supply chain. Den är definitivt värd att läsa och begrunda både för B-C och B-B företag.

Om jag fick önska skulle jag vilja se en bred grundläggande utbildning i ämnet arrangerat antingen av ex Svensk Digital Handel eller Ehandel.se med syfte att öka förståelsen och värdet av detta.

CDON: Förra veckan missade jag nyheten om CDON Ads men igår kom det ett pressmeddelande om det. Sköter CDON det här verktyget rätt kan det bli riktigt bra business. Nu kommer nog konkurrensen att bli stenhård om annonspengarna då Amazon med stor säkerhet kommer att dra igång sin annonsverksamhet också i Sverige snart tror jag.

https://investors.cdon.com/investor-relations/pressmeddelanden/okad-synlighet-och-forsaljning-i-fokus-nar-cdon-ads-lanseras-86240

För att ni ska få en större förståelse hur viktig annonsmarknaden är för både CDON och Amazon (och ett litet hot mot google) Kan ni läsa den här artikeln från eMarketer.

https://www.emarketer.com/content/amazon-s-share-of-us-digital-ad-market-surpassed-10-2020

Supplychain 24/7: Nödvändigheten att jobba med AI och Machine learning i Supplychain.

https://www.supplychain247.com/article/ai_and_data_the_future_of_supply_chain_management/one_network_enterprises?oly_enc_id=8797F5338467J2S

Den här artikeln är inte så lätt att ta till sig men den beskriver på ett bra sätt hur otroligt viktigt det är att använda sig av dessa verktyg för att att kunna stärka och behålla sin konkurrenskraft.  Kolla bara in Sheins flywheel som jag tog upp förra veckan.

Tror ni de hade varit US mest nedladdade app före Amazon och Goggle om de inte jobbat med AI? Svaret är nej. 

Nedan är ett par saxade citat ur artikeln

"It is not feasible to capture every piece of data that could potentially be useful for an unknown downstream purpose. Instead, you need to map the data flows that correspond with the physical and manufacturing flow and collaborate with downstream consumers of the data to understand and anticipate needs. Then capture and manage that data provenance in the right structure and application and in compliance with data quality standards".

"How do your processes fit in with the larger business objectives, marketing strategy, customer education and organizational processes? What information is important to customers, competitors and suppliers? What are their roles in the information ecosystem? Mapping out and understanding these dependencies is critical to optimizing information flows beyond the immediate needs of the process at hand. Understanding and planning for these needs will help your organization differentiate based on a deeper understanding of the data. This is how your organization turns hidden data flows into a competitive advantage". 

Allt för idag och förhoppningsvis lite fler spännande nyheter imorgon

Arne Andersson
arne@ehandel.se