I november släppte skönhetsvarumärket Caia Cosmetics, som bland annat Bianca Ingrosso står bakom, en ny parfym. I samband med detta gjorde företaget en kampanj i vanlig ordning, där Bianca Ingrosso fick huvudrollen.
LÄS ÄVEN: Influencern fälls för oklart Caia-inlägg – ”finns inget generellt krav”
I kampanjen, som inkluderade både stilla och rörligt reklammaterial, var hon klädd i en svart body och svarta strumpbyxor för att matcha parfymens svarta flaska. Två av annonsbilderna väckte dock oro hos en mottagare som anmälde dem till Reklamombudsmannen.
Reklamen är könsdiskriminerande för att fokus är kvinnans kropp och inte produkten som säljs, skrev anmälaren.
På båda bilderna ser man knappt parfymen som Caia Cosmetics gör reklam för, man utnyttjar kvinnans sexualiserade kropp för att tjäna pengar.
Caia Cosmetics valde att inte yttra sig i ärendet. Därför gick Reklamombudsmannen direkt till en bedömning.
Reklamen har förekommit i två inlägg på Caia Cosmetics Instagramkonto. Reklamen har alltså inte publicerats i ett medium som enligt opinionsnämndens praxis medför att reklamen kan uppfattas som särskilt påträngande, inleder RO.
Eftersom det är två bilder väljer nämnden att göra två bedömningar, och börjar med att sammanfatta bilden där Bianca Ingrosso poserar liggande på rygg på golvet.
Framställningen av kvinnan, genom den kroppsnära klädseln och posen på golvet, ger ett sensuellt intryck. Nämnden finner dock inte att kvinnan framställs som ett sexobjekt.
Nämnden tar därefter ställning till inlägget med en bild där kvinnan poserar i samma kroppsnära kläder som beskrivits ovan, men sittandes på en pall.
Den pose som kvinnan intar i bilden är enligt nämnden mer sexualiserande än sensuell. Nämnden finner därför att kvinnan framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan har dock en viss koppling till den marknadsförda produkten genom den estetiska gestaltningen av den marknadsförda parfymen som bilden förmedlar.
Framställningen är därför enligt nämnden, vid en helhetsbedömning, inte nedvärderande för kvinnor i allmänhet.
Opinionsnämnden var dock inte enig i beslutet då en ledamot inte höll med avseende det andra inlägget.
Jag finner att den pose kvinnan intar i bilden, där hon poserar sittande på en pall, är en klassiskt förförisk och inbjudande pose, som ofta använts inom pornografiska bilder och filmer, det vill säga kvinnan är lättklädd, sitter ner på ett inbjudande sätt med extremt särade ben som inte kan sägas vara ett helt naturligt sätt att sitta på. Kvinnan framställs därmed som ett sexobjekt.
Det kan inte anses vara en motiverad pose för att marknadsföra parfym. Framställningen är enligt mig därför könsdiskriminerande och nedvärderande för kvinnor i allmänhet, då kvinnan betraktas som ett tillgängligt objekt att inta.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd konstaterade trots allt att ingen av de anmälda bilderna är könsdiskriminerande och den slutliga bedömningen är att bilderna inte strider mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.