I slutet av 2020 lanserade RUAG Ammotec Sweden en ny B2B e-handels lösning för sina återförsäljare. Och sedan lanseringen har kurvorna för både försäljning och inflödet av trafik till sidan pekat rakt uppåt.
”Till skillnad från många andra branscher som har det tufft under pandemin, så går hela vår bransch riktigt bra just nu. All försäljning pekar uppåt, men utvecklingen av vår e-handel under starten av 2021 har varit extremt bra och går inte bara att härleda till generellt högre försäljning i branschen, säger Rickard Ericsson, Marknadschef tillika ansvarig för RUAG Ammotec Swedens e-handel.”
RUAG Ammotec Sweden verkar som grossist och distributör av produkter inom jakt och sportskytte i Sverige och kan, precis som många andra branscher redan gjort, märka att digitala sälj- och marknadsföringskanaler får allt större betydelse.
”Jag skulle vilja påstå att vår bransch, med några undantag, släpar efter en del både när det gäller både e-handel och nyttjandet av andra digitala verktyg för försäljning och marknadsföring. Därför har den här lanseringen handlat väldigt mycket om att få ordning på de grundläggande faktorerna för att vi ska kunna fortsätta att utvecklas inom det digitala framöver. Även om vi har fått en riktig kanonstart på året, så är både jag och mina kollegor övertygade om att detta bara är starten av vår digitala tillväxtresa, säger Rickard Ericsson. ”
RUAG’s e-handels lösning är framtagen av Örebroföretaget Wombit Systemutveckling som fick uppgiften att hjälpa RUAG att lyfta sin digitala försäljningskanal till en modern e-handel med fokus på B2B-försäljning. Valet av plattform blev NopCommerce, en open source plattform för e-handel, baserad på senaste tekniken från Microsoft samt Microsofts molnplattform Azure som driftmiljö, säger Daniel Fälted på Wombit Systemutveckling.”
E-handelsplattformen är integrerad med RUAG Ammotec Swedens affärssystem och lösningen är skräddarsydd via en mängd olika affärsregler och automatiserade funktioner, med syftet att inte bara förbättra själva e-handels lösningen, utan även ge möjligheter till automatiserad hantering och tidsbesparing för RUAG’s personal i deras dagliga arbete.
”Vid sidan av själva e-handels lösningen, så kan RUAG’s återförsäljare även dra nytta av lösningen genom självservice funktionalitet, kundanpassade sortiment samt exponering på webbplatsen, fortsätter Daniel.”
Samarbetet mellan Parterna kommer nu att gå över i att förvalta e-handels lösningen och det saknas inte idéer för att vidareutveckla plattformen ytterligare. Flera kompletterande funktioner ligger redan i pipen för att lanseras under året, så 2021 kommer bli ett intressant år på e-handels sidan för RUAG Ammotec Sweden.