ANNONS

De rev upp och gjorde om - nu nylanseras allt: "Har ifrågasatts"

C'est Normal-teamet
Foto: Instagram

"Ett av de tuffaste besluten".

ANNONS

För drygt tre år sedan startades modevarumärket C'est Normal av influencerparet Jon och Janni Olsson Delér, entreprenören Rickard Delér, även far till Janni, samt vännen Christian Goossens. Företaget har varit väldigt framgångsrikt sedan den första kollektionen släpptes.

Vi lanserade vår första kollektion i slutet av oktober 2018. Vi tog in ungefär 5000 produkter och trodde att detta antal skulle hålla i minst en månad. Men vi hade så fel! Alla produkter såldes inom några minuter. Några av produkterna sålde till och med slut på mindre än 10 minuter. Efterfrågan och trycket var så högt att vi dessutom råkade översälja 350 tröjor på grund av tekniska problem, berättade Christian Goossens för sajten Fashiontechgroup i en tidigare intervju.

Kunderna, som till stor del är Jon och Jannis följare, har tömt lagret varje gång företaget har lanserat nytt sedan varumärket kom till. Men tekniska problem, som översålda produkter, har företaget inte fått rätt på. När företaget senast släppte en kollektion, i december precis innan julhandeln, uppstod det återigen tekniskt strul som tvingade bolaget till att släcka ner helt.

Vi var tvungna att ta det svåra beslutet att stänga vår hemsida under det senaste dygnet. Det var ett av de tuffaste besluten vi har fått ta sedan vi började C'est Normal. Men vi gjorde det för att ni ska få den bästa upplevelsen av vår sajt, skrev företaget på Instagram då.

Sajten tändes upp igen efter 24 timmar, men när försäljningen flöt på ställde istället Brexit och coronaviruspandemin till det för C'est Normal. Leveranserna blev försenade och tillverkningen av nya produkter drogs ut i tiden.

Men för att nyttja den extra tiden som kom i och med att flera andra led fick sättas på paus, bestämde sig företaget för att ta i tu med den tekniska biten. Nu avslöjar Janni Olsson Delér i sin senaste video på Youtube att sajten är uppfräschad och redo för nya utmaningar. Det rapporterar Influens.se.

Vi har behövt bygga om hela sajten. Vi har haft jättemycket problem med hemsidan. Kassan var kort sagt väldigt långsam och när vi sålde slut så översålde vi vår lagerstatus varje gång, eftersom ni är så galna och vill köpa allt direkt när vi lanserar. Det är så klart ett lyxproblem, men samtidigt ett jättejobbigt problem för oss som leder till besvikna kunder. Och det är inte kul för någon, säger hon.

I videon passar även Jon på att svara på en del kommentarer som kommit upp, där man har ifrågasatt C'est Normal problem och jämfört e-handeln med Kylie Jenners sminkvarumärke.

Många har ifrågasatt oss och jämfört C'est Normal med Kylie Jenner som också använder sig av e-handelsplattformen Shopify. Men vi har tagit reda på och kommit fram till att Kylie har ett team på cirka 20 personer på Shopify som jobbar bara för henne, så hon har inte den "vanliga" Shopifyplattformen som vi har.

Den nya sajten har uppdaterats med en ny plattform samt ett nytt betalningssätt och kassa. En funktion tom till exempel kommer att dra ner stressnivån på sajten är funktionen som reserverar produkter i kundvagnen i 20 minuter.

Nu har vi löst allt. Vi tog in ett team som har, under de senaste tre månaderna, hjälpt oss att få allt på plats och bygga om hela sajten. Så nu håller vi tummarna för att inget ska krascha under lanseringen. Men gör det det, så är det inte vårt fel, säger Janni och skrattar.

Nej, den kommer inte att krascha den här gången. Vi har fixat allt. Vi ser fram emot lanseringen som vi har väntat på länge!

Den nya e-handeln och kollektionen lanseras den 25 maj.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se