ANNONS

Nytt rekord för svensk e-handel: “Jag är nästan chockad”

E-handelsexperten Arne Andersson kommenterar svensk e-handels nya succésiffror

Så mycket ökade e-handeln i Q1.

ANNONS

E-handeln har gått som tåget i ett antal månader och årets första kvartal innebar inget avbrott för trenden. Tvärtom växte svensk e-handel mer under årets första månader än någonsin tidigare.

I alla fall om man ska döma av E-barometern för Q1, som presenteras i dag. Enligt den ökade e-handeln med 53 procent under det första kvartalet. Det kan jämföras med de 40 procent som e-handeln växte med under helåret 2020.

LÄS ÄVEN: Efter galna tillväxtåret - svensk e-handel omsätter 122 miljarder

Enligt e-handelexperten Arne Andersson har E-barometern tidigare som mest visat på en ökning på 49 procent för ett enskilt kvartal.

Så det här ett nytt rekord. Jag är nästan chockad, faktiskt, säger han till Ehandel.

I E-barometern, som tas fram av PostNord tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, framgår det att ökningen kan härledas till pandemin. Allt fler har vant sig vid att handla på nätet, och i stort sett alla branscher ökar samtidigt som många e-handlare vittnar om ett ökat intresse.

Allra bäst gick det i Q1 för Dagligvaror, som ökade med 128 procent. På andra plats kom Möbler och heminredning med en tillväxt på 81 procent och på tredje plats Hemelektronik, som gick upp med 65 procent.

Arne Anderssons bedömning är att e-handeln för all del har ökat på grund av corona, men att det som hänt under det gångna kvartalet är att industrin har fått en ytterligare knuff framåt. Därför skruvar han upp prognosen för helåret, som så sent som i februari var en ökning på 7 procent.

Det går väldigt bra för svensk e-handel. Nu har vi nått ytterligare en nivå ovanpå de höga siffrorna vi redan hade. Min personliga åsikt är att vi kan gå mot höga 15 procent för helåret.

E-barometern bygger på undersökningar bland både företag och konsumenter. Som e-handel definieras varor som köpts på internet av ett företag och sedan levererats hem till kunden eller till någon typ av ombud. Click and collect, försäljning mellan privatpersoner och köp av tjänster omfattas alltså inte.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se