ANNONS

Växte med totalt 600 miljoner - nu tar duon upp kampen med jättarna

Outnorth och Fjellsport ingår sedan ett par år tillbaka i samma koncern

Systerbutiker och konkurrenter på samma gång.

ANNONS

Outdoorbranschen på nätet är stekhet just nu. Förra året gick Outnorth från 705 miljoner till drygt en miljard i omsättning samtidigt som rörelseresultatet tog ett rejält kliv uppåt, från 8,1 till 51,2 miljoner. Och de är inte ensamma om att ha haft en stark tillväxt.

LÄS ÄVEN: E-handelsraketen Outnorth slår miljarden - nu rusar vinsten

I sin årsredovisning meddelar Outnorth att de numera har en “signifikant omsättning” i bland annat Norge, där företagets systerbutik Fjellsport också skördat stora framgångar. I ett mejl till redaktionen berättar den norska friluftsbutiken att den förra året nådde upp till en omsättning på cirka 700 miljoner norska kronor, vilket kan jämföras med 400 miljoner året innan.

Omsättningsmässigt hade vi ett väldigt bra år 2020. Vi växte i i stort sett alla kategorier och fick många nya kunder. Till slut landade vi på en omsättning på cirka 700 miljoner kronor och ett årsresultat på 75 miljoner, något som var långt över våra förväntningar och mycket högre än vi hade vågat hoppas på i förväg, skriver Stian M. Larsen, kommersiell chef på Fjellsport.

De båda outdoorbutikerna har alltså tillsammans ökat sin omsättning med runt 600 miljoner kronor på ett enda år, trots att de i alla fall i Norge agerar sida vid sida och därmed konkurrerar med varandra.

Fjellsport och Outnorth har i huvudsak olika styrkor och står starka var och en för sig. Båda butikerna har en lång historik på den norska marknaden och båda har vuxit starkt i flera år. Det är fortfarande så att kedjorna dominerar sportmarknaden i Norge och utgör över 70 procent av den totala marknaden, så vårt fokus ligger på att ta en större andel av den kakan.

"Mycket kunskap och erfarenhet"

Inte heller Harald Ennen, vd på Outnorth, ser några problem med att dela marknaden med sin systerbutik. När vi frågar om situationen kan har påverkat butikernas försäljning, svarar han att koncepten skiljer sig åt.

Trots att företagen är verksamma i outdoorsegmentet på samma marknad, finns det skillnader i konceptet, sortimentet och de kundgrupper som verksamheterna vänder sig till. Vi kommer framöver att fortsätta att fokusera på att förädla våra framgångsrika koncept på den norska marknaden, och lägga grunden för en fortsatt tillväxt. Det finns mycket kunskap och erfarenhet i båda bolagen, som genererar betydande synergieffekter.

Kan du ge något exempel på hur butikernas sortiment skiljer sig åt?

På delar av sortimenten har vi inte samma leverantörer och inte heller samma tillgång till produkter. Fokuset på kategorier skiljer sig också åt. Till exempel fokuserar Fjellsport mer på kategorin klättring än vad Outnorth gör.

LÄS ÄVEN: Egmont avslöjar e-handelsstrategin: "För evigt"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se